De yngsta generationerna handlar mer emv
Den väntade ökningen av emv-försäljning i dagligvaruhandeln har börjat lämnat spår i försäljningsstatistiken.
Störst är ökningen i de yngsta generationerna; milennials, födda efter 1982 och generation z, födde mellan 1995 och 2012.
Där anger 32 procent att de har handlat mer emv efter pandemin, jämfört med 28 procent totalt i den stora konsumentundersökningen ”Will Europeans Ever Shop the Same? Assessing consumers’ post-pandemic behaviour”, som gjorts av Surveylab på uppdrag av PLMA, den internationella branschorganisationen för emv-producenter. 6 500 europeiska konsumenter har tillfrågats om beteenden och attityder.
– Andelen som köper mindre emv nu är negligerbar, säger Judith Kolenburg, chef för PLMAlive.eu.
Ökningen för emv väntas fortsätta. 40 procent av de 6 500 tillfrågade konsumenterna i studien räknar med att köpa ännu mer emv de närmaste två åren.
Störst väntas ökningen bli i Storbritannien, Italien och Spanien, som redan har bland Europas högsta emv-andelar.
Mer än hälften av deltagarna i undersökningen säger att pris har blivit allt viktigare.
– Resultatet ligger i linje med vad andra experter kommit fram till, särskilt i ljuset av den senaste tiden utveckling med rusande energipriser, säger Judith Kolenburg.
De yngsta generationerna lyfter också fram hållbarhet och hälsa som viktiga faktorer när de väljer varor.
– Utmaningen för handeln blir att behålla konsumenternas tillit, och fortsätta att leverera kvalitetsprodukter till sjyssta priser.
Den stora undersökningen visar också att svenska konsumenter i ett europeiskt perspektiv är ovanligt trogna mot en butik, kedja eller sajt när de handlar dagligvaror, även om den senaste tidens utveckling ändrat på det.