Så ökade Ica frukt- och gröntförsäljningen med nudging
Ica har under fyra veckor genomfört tre experiment med nudging i fyra butiker. Två av dem var framgångsrika. Ett av dem ökade försäljningen av fryst broccoli med 30 procent, och ett annat försäljningen av morötter, äpplen, krossade tomater och burkmajs med i genomsnitt 23 procent.
Sammanlagt ökade experimenten frukt- och gröntförsäljningen med sex ton, enligt ett pressmeddelande.
Det är beteendebyrån Beteendelabbet som genomfört experimenten på uppdrag av Icas innovationshub Icax.
– I en butiksmiljö fattar vi snabba, ofta ogenomtänkta, beslut. Det gör att vi inte alltid agerar i linje med vår långsiktiga ambition eller egentliga vilja till att äta mer frukt och grönt. Därför finns det en stor potential i att arrangera om butiksmiljön på ett sätt som gör det lätt att välja rätt, kommenterar Linda Lindström, beteendestrateg på Beteendelabbet.
Det första experimentet syftade till att öka försäljningen av fryst broccoli. Detta gjordes genom att rikta kundens uppmärksamhet mot frysdisken genom att visa vägen med dekaler och skyltning i signalstarka färger. Den kostnadseffektiva och enkla insatsen gav god effekt. Försäljningen av broccoli ökade med 30 procent.
I det andra experimentet exponerades morötter, äpplen, krossade tomater och burkmajs på flera nya ställen i butiken – som till exempel vid kassan och i närheten av brödet tillsammans med ny skyltning. Resultat motsvarade en ökad försäljning för alla produkter på i genomsnitt 23 procent.
Ökningen med sex ton frukt och grönsaker innebär en vinst för butiken och en positiv påverkan på folkhälsan och klimatet. Ett av Icas långsiktiga mål är att underlätta för kunderna att uppnå Livsmedelsverkets rekommendation kring 500 gram frukt och grönt per person och dag.
– Vi på Ica har goda förutsättningar att göra stor skillnad för många genom att förenkla för våra kunder att köpa det de vill men inte alltid gör. Att testa och utvärdera olika nudges i våra butiker ger oss viktiga lärdomar kring hur vi kan fortsätta att utveckla våra butiksmiljöer för att skapa nya värden för kunder, butiken och planeten. I detta projekt fick vi många lärdomar, även i det testet som inte gav mätbart resultat, säger Robert Nordh på Icax.