Picsmart förstärker kassan med 25 miljoner
Picsmart levererar sedan 2019 livsmedel direkt från lokala butiker till kunder. Planen är att fortsätta växa och bolaget har nyligen stängt ytterligare en investeringsrunda. Nyemissionen gav cirka 25 miljoner. Totalt har last mile-aktören tagit in cirka 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.
– Vi fortsätter växa enligt plan, även efter pandemin. Vårt fokus är nu lönsamhet, något som är attraktivt för våra befintliga och nya investerare”, säger Christopher Heybroek, grundare och vd för Picsmart.
Medan konkurrenterna bygger egna så kallade dark stores så bygger Picsmart sin affärsmodell på att med elfordon leverera livsmedel i samarbete med lokala handlare som gör sina sortiment tillgängliga på nätplattformen.
Som många av konkurrenterna startade Picsmart sin verksamhet i Stockholm och har sedan expanderat till fler städer. Det nya kapitalet ska användas för att fortsätta expansionen i Sverige och övriga Norden.
– Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med Ica, Hemköp och våra andra partners.