Willys draglok när Axfood fortsätter plocka marknadsandelar
Axfood fortsätter att växa mer än marknaden. Framför allt är det Willys, Eurocash och Snabbgross som drar upp siffrorna för det andra kvartalet. Däremot går det tyngre för Tempokedjan och matinköpen på nätet fortsätter att minska.
Koncernens rörelseresultat för andra kvartalet uppgick till 789 miljoner kronor, upp från 607 miljoner samma period förra året.
Nettoomsättningen uppgick till 18 468 miljoner kronor, jämfört med 13 903 motsvarande tid förra året. Det motsvarar en ökning med 32,8 procent, med förvärvet av Bergendahls Food inräknat. Hittills i år har nettoomsättningen ökat med 29,3 procent och uppgick under första halvåret till 35 061 miljoner kronor.
Willys 228 butiker (inklusive sju Eurocash) har gynnats av det allt större lågprisfokuset och ökade nettoomsättningen med 13 procent till 9 204 miljoner kronor. Willys detaljhandelstillväxt i jämförbara butiker uppgick till 11,2 procent (-1,1).
Även Hemköp ökade nettoomsättningen, med 6,9 procent, till 1 661 miljoner (1 554).
Hemköps detaljhandelstillväxt uppgick till 3,5 procent. Tempokedjan, som är inräknad i siffrorna, har dock påverkats av en avtagande kundtillströmning.
Ett orosmoln är den höga matprisinflationen.
”Omvärldssituationen påverkar hela varuförsörjningskedjan, från primärproduktionen till vår egen verksamhet“, skriver koncernchefen Klas Balkow i sin vd-kommentar och konstaterar att detta lett till en lägre servicegrad än normalt för grossisten Dagab och medfört ökade logistikkostnader. ”Under kvartalet har vi arbetat intensivt tillsammans med våra leverantörer för att minimera störningar i leveranskedjan”, skriver Balkow.
Koncernchefen konstaterar att den höga takten på prisökningarna från leverantörerna dock ännu inte helt reflekterats i konsumentpriserna.
I butikerna märks en tydlig återgång till de kundbeteenden som gällde innan pandemin. Det ger en negativ effekt på e-handeln där omsättningen minskade med 27,5 procent och under kvartalet uppgick till 737 miljoner (1 017). En del av minskningen kan förklaras med försäljningen av Mat.se till Mathem. Exklusive Mat.se var minskningen 18,3 procent. Andelen e-handel av detaljhandelsomsättningen är nu nere i 5,3 procent, vilket dock är högre än innan pandemin.
”Men tack vare vår mycket starka tillväxt i fysiska butiker, där Willys gynnas av rådande lågpristrend och av återgången i gränshandeln, samt ökade volymer av förvärvade Bergendahls Food redovisar vi ett högre resultat även detta kvartal. Dessutom bidrar avyttringen av Mat.se och en god kostnadskontroll i våra kedjor till den positiva resultatutvecklingen“, sammanfattar Klas Balkow i sin vd-kommentar.
Axfood har tidigare meddelat att koncernen planerar att etablera 8-13 nya butiker under 2022. Det målet står fast.