Tre butiker kan vinna Årets hemmakontor
Den 2 juni på Auktionsverket Kulturarena i Göteborg kommer det förutom föreläsningar och mingel också att delas ut pris i den helt nya kategorin Årets hemmakontor. Av samtliga inkomna bidrag har juryn nu lyckats reducera ner antalet finalister till tre butiker. Dessa butiker är Ica Supermarket Järna, Ica Maxi Stenhagen och City Gross Trollhättan.
En av de som kommer närvara vid prisutdelningen i Göteborg och som även suttit med i juryn för Årets hemmakontor är Jan-Olof Vegholm, vd på Pilot Nordic som också är kategoriägare av det nya priset. Enligt honom är det hög tid att lyfta en kategori som fram tills nu förbisetts inom dagligvaruhandeln.
– I och med pandemins inträde så har vi sett en exponentiell ökning av kunder som sökt sig till dagligvaruhandeln. Upp till 45- 50 procent av arbetsstyrkan har suttit hemma och då insett att de behöver produkter för hemmakontoret. Dagligvaruhandeln har inte riktigt plockat upp det här ännu och då vill vi passa på att lyfta det på det här viset, säger han. Vad har dagligvaruhandeln för fördelar som inte etablerade kontorsutrustningsbutiker har?
– Ett ord: convenience. Nästan alla besöker dagligvarubutiker så de har redan kunden där. Och att då inte sälja till deras hemmakontor är att ge bort kunden till andra, säger Jan-Olof Vegholm.
I arbetet med att hitta en värdig vinnare har juryn tillsammans besökt över 300 butiker och enligt Jan-Olof Vegholm går det att peka ut några drag som de potentiella vinnarna har gemensamt.
– Det är lite som med alla andra avdelningar i en butik. Man ska alltid ha kunnig och engagerad personal samt en inspirerande avdelning som gärna använder sig av sambandsexponeringar. Utöver det är det bra med en god omvärldsanalys. Har man en stor pappershandlare nära kanske man inte satsar på just det. Sen ska man vara duktig på att ta vara på tillfällen som skolstarten: det är ju som jul för oss i branschen.
På eventet i Göteborg kommer också de hetaste kandidaterna i Årets butik-kategorin att presenteras. Det handlar om de 8-10 butiker som valts ut av juryn inför den sista gallringen av de tre finalister som har chansen att bli den stora vinnaren på galan i Stockholms stadshus i höst.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.