På Icas nya robotlager går plockningen som på räls

– Det är tre kvalitetssteg, som är viktiga för oss mot kund, säger lagrets logistikchef Fredrik Söderlund.
Tillsammans med Ica Sveriges e-handelschef Tony Holmberg visar han runt i det nya lagret i Brunna, Upplands-Bro kommun, norr om Stockholm.
Lagret togs i drift den 1 december, för att under tre månader successivt trappa upp verksamheten.
– I dag har vi cirka 420 anställda här, berättar Fredrik Söderlund.
Det 27 000 kvadratmeter stora lagret har en personalkapacitet på 8-900.
Och när det gäller plock- och leveransvolymer är potentialen ännu större.
– Nu har vi kapacitet så att vi klarar oss många år framåt. Vi kan i stort sett femdubbla den volym vi har i dag, säger Tony Holmberg.
Icas nu nedlagda e-handelslager i Jordbro söder om Stockholm hanterade 12 000 olika artiklar. Att jämföra med en normal Ica Maxi, som har 20 000 livsmedelsartiklar och 15 000 specialvaror i sitt sortiment.
Fullt utbyggt kommer det nya lagret att kunna hantera närmare 50 000 olika artiklar, men de stora fördelarna finns i den AI-styrda tekniken som sköter det mesta i lagret.
– Den hanterar till exempel allt som har med hållbarhetsdatum att göra, säger Fredrik Söderlund.
Men allra viktigast är nog den flexibilitet Ica nu kan erbjuda både de anslutna handlarna och sina kunder.
– Butikerna kan vara mer personliga i sina erbjudanden, och till exempel erbjuda fler leveransslottar tack vare de större volymerna. Vi har också byggt flödet så att butikerna kan välja om de ska vara helt eller delvis anslutna. De som har upphämtning kommer även att kunna plocka vissa delar i butik för att kunna få det riktigt butiksunika.
Hittills går 95 procent av leveranserna från det nya lagret direkt hem till kunderna. Kundordrarna lastas i vagnar, som passar perfekt i de nya lastbilarna som Ica köpt in för detta ändamål.
– Det är en standardisering vi gjort för att det ska gå snabbare att lasta och leverera, framförallt ute hos kunderna, säger Fredrik Söderlund.
Även ruttplaneringen för bilarna, styrs av det intelligenta systemet.
Brittiska Ocado, som levererar tekniken, har personal på plats som servar robotarna och ser till att systemet fungerar.
Men även om de sammanlagt 600 robotarna som plockar blixtsnabbt och åker omkring som precisa radiobilar på sina spår är kärnan i systemet, finns det flera viktiga, manuella steg.
Efter varumottagningen kommer det som kallas dekantering, där varorna packas upp, skannas in i systemet, hämtas upp och lagras.
Från lagret är det robotarnas tur att hämta upp de beställda varorna och leverera dem till plockstationer, där varorna skannas och läggs i papperspåsar i leveransbackar.
Ett viktigt manuellt steg där den stora skillnaden mot ett traditionellt lager är att plockaren får alla varor levererade till sig, istället för att hämta upp dem på hyllor.
Det är också här som de stora tidsvinsterna görs.
Det automatiserade systemet gör också att arbetsuppgifterna förändras kraftigt. De anställde är inte längre lagerarbetare, utan operatörer.
– Vi har även fokuserat på att aktivt rekrytera fler kvinnor och det har varit enklare än till traditionella lager, säger Fredrik Söderlund.
Det nya lagret har tagit över leveranserna för de kunder i Storstockholm som var tidigare var anslutna till Icas centrala plocklager, och fler ansluter sig, medan andra väljer att plocka i butik.
Nu expanderar vi leveransområdet under året till större delar av Mälardalen, säger Tony Holmberg. Inom 1-1,5 timme från lagret kan vi köra med effektivitet.
För ytterligare expansion planer man att etablera spridningspunkter utanför området.
Det nya lagret kan plocka e-handelsordrar både billigare och snabbare än både butiksplock och traditionella e-handelslager.
– Effektiviteten i plocket är så mycket högre att vi får en högre kapacitet och en lägre kostnad, säger Tony Holmberg.
Men lönsamheten hänger på volymen, och de miljarder Ica plöjt ner i det nya lagret ska betalas av.
– Den största drivaren till lönsamhet är att få en ökad betalningsvilja för transporten. Det är det mest utmanande i kalkylen, säger Tony Holmberg.