Snittköpen fortsätter att öka – Willys besöks mest
Snittköpen i dagligvaruhandeln fortsätter att öka. Under 2021 handlade varje hushåll dagligvaror för 289 kronor per inköpstillfälle.
Willys gick upp i topp som den kedja som besöktes mest. 66,4 procent av hushållen handlade någon gång på Willys under året.
I snitt handlade hushållen 140 gånger under 2021, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka. Det visar DLF:s undersökning ”Hushållens dagligvaruinköp 2021”, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
Undersökningen, som också är känd som kpi-rapporten, visar att snittköpen ökade med 9 kronor till 289 kronor. Den stora ökningen av snittköpen skedde 2020, då de gick upp till 280 kronor från 252 kronor, drivet av coronapandemin.
Pandemiåren har påverkat de svenska hushållen i många avseenden, bland annat har vi tillbringat mer tid i hemmet där vi ätit fler måltider. Fler hushåll köpte isté och iskaffe (+44,4 procent), tamponger (+18,1 procent) och Ölkorv (+14,0 procent) under 2021 jämfört med 2020.
Produkten med den högsta frekvensen, som handlades oftast var godistabletter för barn, som ökade med 17 procent.
Den vara som tappade mest i popularitet under 2021 var lutfisk, som minskade med 26 procent. Även nougat och hårfärgning sjönk kraftigt.
Så stora var snittköpen 2021 | Här handlade hushållen: | |||
Ica Maxi | 449 kr | Willys | 66% | |
City Gross | 402 kr | Coop Supermarket* | 64% | |
Coop övriga** | 396 kr | Ica Maxi | 62% | |
Ica Kvantum | 387 kr | Ica Supermarket | 58% | |
Stora Coop | 359 kr | Lidl | 57% | |
Willys | 330 kr | Ica Kvantum | 51% | |
Ica Supermarket | 258 kr | Stora Coop | 44% | |
Ica Nära | 221 kr | Hemköp | 39% | |
Lidl | 201 kr | Ica Nära | 37% | |
Coop Supermarket* | 189 kr | City Gross | 32% | |
Hemköp | 186 kr | Coop övriga** | 8% | |
Totalt | 289 kr | |||
* I Coop Supermarket ingår Coop samt Lilla Coop. | ||||
** I Coop övriga ingår coop.se. |