23948sdkhjf

Ica fick musikpris av Stim

Ica Sveriges arbete med att ta fram en framgångsrik musikstrategi vinner priset Stimgitarren 2021.

Arbetet inleddes med en forskningsstudie i samarbete med Handelns Forskningsinstitut, där man mätte effekten av olika sorters musik i hyllgångarna och grönsaksdiskarna. Avsikten var att ta reda på vilken musik som skapade bäst stämning bland kunderna och personalen.

Resultatet blev Ica Sounds – en datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla Icabutiker i landet kan använda. Målet är både att höja kundupplevelsen och försäljningen, men också att skapa en bra arbetsmiljö för personalen. Studien visade också på att musiktjänsten har en tydligt positiv effekt på resultatet i de butiker där den används.

Ica valde en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för Icahandlarna, och tillgång till all världens musik ingår.

– Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med Ica Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad efter Icas varumärke och upplevelse i Icabutikern”, kommenterar Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA Sverige.

– Icas stora engagemang för att hitta rätt musik i sina butiker med en egen forskningsstudie är väldigt imponerande. Deras resultat är också fantastiskt. Musik som är rätt anpassad till varumärket och miljön har en stor inverkan på både stämningen och hur kunderna agerar, och detta har Ica verkligen förstått.” säger Casper Bjørner, vd på Stim.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.148