Trots kollektivavtal – Foodora anställer allt fler utan avtal
I februari tecknade Foodora som första gigföretag i Sverige kollektivavtal. Men avtalet gällde endast för cykel- och mopedbud och inte bilbud och lagerarbetare. De anställda utan avtal blir nu bara fler och fler, rapporterar SVT.
De bilbud och lagerarbetare som arbetar för Foodora är nämligen anställda via två systerbolag, Hungry Delivery och Hero DMart Sweden som inte omfattas av avtalen.
Planen var enligt Lars Karlsson, ombudsman på Transport, som var med och förhandlade kollektivavtalet, att bolagen skulle slås ihop.
– Men sedan fick jag svar från dem att det var bättre att ha verksamheten skild i olika bolag. Då flyttade Foodora alla budbilsförare till Hungry Delivery AB, säger han till SVT.
Idag är det ungefär 2 500 bud som leverera via cykel- och moped och cirka 2 000 som levererar via bil. Mängden förare och lagerarbetare har dessutom ökat i takt med Foodoras snabba expansion. Fortsätter företagets expansion är det mycket som tyder på att fler anställda kommer sakna kollektivavtal än de som har det idag.
Foodora har valt att avböja kommentar till SVT men svarar i ett mejl att de är väldigt nöjda med att vara först med att teckna kollektivavtal och att det nu utvärderas.
“En diskussion om de anställda bilbuden samt personal i Foodora market rörande kollektivavtal är något vi ber att få återkomma till i framtiden”, skriver Johanna Lindskog Lindell till SVT.