Nu är det klart: Det här är Årets Butik 2021
Butikens vd Tobias Nilsson är mycket glad.
– Det är ett erkännande för all personal som har varit väldigt duktiga och gått igenom ett och ett halvt tungt år av pandemi och dessuom en ganska tuff ombyggnad där vi i princip byggt om hela butiken, säger han.
Ni är nu bäst i Sverige, hur blir man det?
– Oerhört roligt så klart men för oss är inte det viktigaste att vara bäst i Sverige utan att vara bäst i vårt område.
Vad är hemligheten?
– Sjukt bra medarbetare. Jag sätter bara ihop laget, sedan gör de jobbet. Det finns ett genuint intresse bland alla våra 200 medarbetare. Sedan är det så klart en fördel att vi som fria entreprenörer kan vara väldigt snabbfotade på vår lokala marknad.
En av de stora framgångarna är en mycket hög lägstanivå, menar han.
– Kunden ska inte ha tur. Ibland kan jag tycka att vi dagligvarubutiker kan vara lite dåliga där. Det räcker inte med att vara världsmästare på fredag utan det gäller att vara på tårna alla dagar i veckan. Det är något vi jobbar mycket med, att försöka ha det fint, fräscht och välfyllt även på måndagen, även om sortimentet så klart skiljer sig i viss mån, säger Tobias Nilsson och tillägger:
– Sedan ska man inte glömma bort att vi har ägare som vågar investera oavsett marknadsklimat.
Juryns motivering:
Vinnaren av priset Årets butik ska kunna uppvisa både en helhet och ett genomtänkt kundmöte i varje avdelning. Det innebär allt från ett optimalt kundvarv till matinspiration och service utöver det vanliga i kombination med fläckfri butiksdrift.
Butiken ska även visa prov på kreativa inslag som utvecklar dagligvaruhandeln i Sverige. Då gäller det att var målmedveten och lyhörd, och att alltid visa vilja att utvecklas och sträva framåt.
Årets butik visar upp alla dessa färdigheter och fortsätter utvecklas från en redan hög nivå. Juryn har under flera år följt butiken och nu sitter verkligen alla delar på plats. En 100-procentig upplevelse!
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.