Midsommarveckans miljardrullning: 7,2 miljarder
Under midsommarveckan räknar branschorganisationen Svensk Handel med att dagligvaruhandeln säljer för 7,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent eller 900 miljoner kronor jämfört med mer normala veckor.
För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen. Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern.
- Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Svensk Handels rapport visar på att var tredje butik kommer att ta in extrapersonal under sommaren och totalt väntas 11 500 sommarjobb skapas, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Men även här finns en tydlig pandemieffekt. Sommaren 2019 anställdes 19 000 personer för att arbeta under sommarmånaderna.
– Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.
Avskaffade inreserestriktioner för turister från Danmark, Norge och Finland gör även att den utländska turismen förväntas öka något.
– Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.