Livsmedel i fokus bakom nytt innovationspris
Livsmedel i fokus vill få aktörerna inom livsmedelskedjan att få upp ögonen för startup-företag som en källa för innovation. Därför lanserar nätverket i samarbete med Vinnova ett nytt pris: Årets Impact Maker.
– Det händer mycket nu inom agrifood, men vi tycker att man inte nog kan synliggöra och hylla de entreprenörer som dagligdags jobbar för nytänk och innovation och ger ett fint bidrag till att driva svensk livsmedelsbransch framåt, säger Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovation Booster samt medlem i den nomineringsgrupp som ska välja ut tre finalister bland de nominerande bidragen.
Jesper Orhammar, handläggare på Vinnova, är också medlem i nomineringsgruppen.
– Priset är ett sätt att skapa medvetenhet hos de stora producenterna och leverantörerna att det i de här start up-företagen kan finnas outnyttjad kunskap. Det behövs fler mötesplatser där de naturligt hittar varandra. Och då kan ett sådant här pris vara ett sätt att skapa insikt.
Vem som helst kan nominera – även företagen själva. Tre finalister kommer att få pitcha sina case under Livsmedelsdagarna som genomförs traditionsenligt i Tylösand den 20-22 oktober. Vinnaren utses på plats och kammar hem 100 000 kronor till vidareutveckling av sin innovation.
– Vi kommer att ha fokus på att helheten hos bidragen utifrån bedömningskriterierna med hållbarhet som en central komponent, där fokus ska ligga på att skapa hållbar förändring i vår bransch, säger Elén Faxö.