Trendbrott: vegetariskt minskar
Det vegetariska ätandet har vuxit konstant de senaste åren men för första gången på tio år har trenden med vegetariskt backat något.
I Matrapporten, en undersökning från Food & Friends, framkommer det att andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan för första gången sedan mätningarna startade för tio år sedan minskat från 59 procent till 58 procent. Även andelen som uppger att de ska minska sin köttkonsumtion har minskat till 20 procent.
I rapporten anges trendbrottet kunna vara en tillfällig effekt orsakad av pandemin då många väljer att äta mer traditionell och välbekant mat i kristider. Den här viljan att äta mer "comfort food" kan också ses i topplistorna för svenskarnas favoriträtter där pastarätter tog plats i både listorna för vardagsmat, helgmat och vegetariskt.
En annan effekt av pandemin kan också vara att svenskarna, trötta på att laga den mesta av sin mat hemma, nu uppger att de är mindre matintresserade än förut. I år uppgav endast 25 procent att de är mycket matlagningsintresserade, att jämföra med hela 38 procent 2018. Samtidigt söker allt fler, 33 procent av de tillfrågade, mer aktivt efter matinspiration.
– Det lagas många fler måltider i de svenska hemmen som en följd av att många arbetar hemifrån och att skola drivs på distans. Detta är en trolig anledning till att man strävar efter mer planering för att variera matlagningen. Tidigare har måltiden varit ett tydligt sätt att visa vem man är, speciellt när man har gäster. Man har kunnat briljera, men det går ju inte nu när rekommendationen har varit att inte träffas. Detta har påverkat det tidigare så stora mat- och matlagningsintresset, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends, i en kommentar.
Inte oväntat har även handlandet i fysisk butik minskat under pandemin. I fjol handlade en tredjedel i en matbutik tre gånger eller mer per vecka och i år var den siffran nere på 16 procent. Samtidigt ökar veckohandlandet där 43 procent av personerna över 55 väljer att handla en gång i veckan.