Lidl-chefen om appen: ”Gått bättre än väntat”
Det är nu ett halvår sedan Lidl lanserade sin kundklubb och app. Lågkedjan är mycket nöjda med resultaten.
– Vi får väldigt mycket positiv feedback i butikerna, även om vi så klart också fått en del negativa kommentarer i sociala medier. Men så brukar det se ut, konstaterar Robert Stekovic.
Mest rättvist kanske det ändå är att kika på siffror – och enligt Lidl är dessa mycket goda. Hundratusentals, eller omkring 20 procent av kunderna använder i dagsläget appen.
– Fler har laddat ned och använder appen i kassan än vad målsättningen var så vi har fått justera upp våra mål, konstaterar Robert Stekovic.
Nyligen förändrade Lidl också sitt bonussystem. Tidigare fick stamkunderna digitala skraplotter med gåvor – nu sker återbäringen istället i form av en trappa. När kunden kommit upp i 1 000 kronor under samma månad får de tio kronor tillbaka i form av en kupong och när kunden kommit upp i 2 000 kronor adderas ytterligare 25 kronor. Så fortsätter det upp till maxtaket på 8 000 kronor där kunden totalt fått tillbaka 300 kronor.
– Tillsammans med vassa medlemserbjudanden och andra förmåner erbjuder vi mycket mer än andra företag, även om kunderna inte riktigt jämför olika bonussystem på det sättet, berättar Robert Stekovic.
Tekniken bakom appen är framtagen hos Lidl Spanien, där lågpriskedjan har sitt tekniska kontor.
– Om man jämför med andra länder så är utvecklingen i Sverige bra. Vi är inte i toppen men mycket högre än många andra länder. Lidl Sverige har en ganska ung kundbas och befolkningen har en hög digital vana.
Vad kan vi vänta oss för funktioner framöver?
– Det kommer att bli mycket fokus på kundspecialiserade erbjudanden och sedan kommer definitivt att vidareutveckla skraplotten. Det finns stor potential där inte minst när det gäller tredjehandserbjudanden. För ett par veckor sedan hade vi exempelvis en kampanjkod i samarbete med Nike.