Så blev påsken för Ica
Under april månad minskade Icas försäljning i jämförbara butiker med 2 procent i jämförelse med samma period förra året. Totalt sålde kedjan för 10 809 miljoner men siffrorna påverkades också av den kraftiga kalendereffekten på minus 2 procent som uppstått till följd av förra årets påsk.
April 2020 var dessutom den sista bunkringsmånaden som uppstod på grund av covid-19, vilket märks. De stora formaten, Maxi och Kvantum, såg en minskning i sin försäljning med 2,5 respektive 2,9 procent. Samtidigt lyckades Ica Nära, trots kalendereffekten, faktiskt öka sin försäljning något med 0,3 procent.
De jämförbara försäljningssiffrorna för Ica hann i mars ikapp "corona-siffrorna" så utvecklingen under perioden januari-april påverkas fortfarande av det stora glappet som uppstod i början av 2020. De senaste fyra månaderna har försäljningsökningen totalt hamnat på plus 1,4 procent.
Butiksförsäljning | April 2021 | Januari – april 2021 | ||||
exkl moms | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara |
Maxi Ica Stormarknad | 3527 | -1,80 % | -2,50 % | 13671 | 3,60 % | 2,90 % |
Ica Kvantum | 2627 | -2,30 % | -2.9% | 10308 | 1,00 % | 0,80 % |
Ica Supermarket | 3053 | -1,70 % | -1.7% | 11954 | -0,30 % | -0,30 % |
Ica Nära | 1602 | -0,30 % | 0,30 % | 6176 | 1,40 % | 2,60 % |
Total | 10809 | -1,70 % | -2.0% | 42109 | 1,50 % | 1,40 % |