23948sdkhjf

Branschen anlitar influencers för att minska påskträngseln

De stora kedjorna och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel anlitar influencers för att få fler att handla ensamma och minska trängseln i påskhandeln.

Med hjäl av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida ”Goda.grejer” Lund är tanken att nå i första hand yngre.

Förhoppningen är att influencers på ett enkelt och vardagligt sätt ska få framför allt barnfamiljer och yngre att komma ihåg rådet att helst besöka livsmedelsbutikerna själva, skriver Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen ligger kedjorna Ica, Coop, Axfood, City Gross och Lidl.

När det gäller efterföljandet av myndigheternas råd att handla ensam, anser de att det behövs, inspiration, uppmanning och knuff på kunderna.

– Handla ensam är ett myndighetsråd till allmänheten och butiksmedarbetare får till exempel inte förhindra tillträde för personer som inte följer rådet. Det vi definitivt kan göra är att uppmana till ensamhandlande genom kommunikation och därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser, säger Svensk Dagligvaruhandels kommunikationschef Anna Fager Persson som ansvarar för kampanjen.

De tre influerarna kommer att publicera Instastories under helgen och nästa vecka. Samtidigt startar Svensk Dagligvaruhandel en digital annonskampanj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093