Corona en vattendelare – svenskt fortsatt starkt
Den svenska livsmedelsindustrin som helhet ser ut att ha klarat sig något så när helskinnad ur coronapandemin, men den har slagit hårt mot särskilt små lokala företag beroende av hotell- och restaurang. Det framgår av det senaste konjunkturbrevet från Livsmedelsföretagen.
Konjunkturbrevet presenterades i samband med ett digitalt seminarium där Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, och Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds, deltog för att både sammanfatta det turbulenta året som varit men även blicka framåt.
– Coronapandemin har varit en extrem vattendelare. Mindre lokala premiumföretag har haft en besvärlig situation, säger Carl Eckerdal.
På den övergripande branschnivån verkar pandemin ha varit ett nollsummespel. 39 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppgav att de påverkats positivt av pandemin samtidigt som 36 procent uppgett att de påverkats negativt. Främst har exporten och hotell-och restaurangförsäljningen minskat samtidigt som dagligvaruhandeln ökat.
Under 2020 har redan rådande trender förstärkts, inte minst det lokalproducerade som för femte året i rad av medlemsföretagen ansågs vara den klart hetaste trenden.
– Lokalt och svenskproducerat vinner med övertygande marginal. Det lär även fortsätta i flera år framöver Jag skulle bli förvånad om någon annan trend skjuter ner den från tronen inom en snar framtid, säger Carl Eckerdal.
Efter lokalproducerat var premium och hälsotrenden de största trenderna följt av klimat och EMV. Flera av företagen, 51 procent, ansåg att EMV var ett hot mot dem samtidigt som 42 ansåg att det både kan vara ett hot och en möjlighet för deras affär.
Eko-trenden har även den fortsatt att minska.
– Eko är en förhållandevis gammal företeelse i jämförelse med till exempel klimat. Vi är lite av ett "one-issue-country" och nu är det klimatet som gäller. Folk är positiva till eko men det råder lite av en förvirring av vad man ska välja bland alla märken, säger Ingela Stenson på United Minds.
När företagen tittar framåt mot livet efter pandemin präglas deras inställning av försiktighet, i alla fall under första halvan av 2021.
– Man väntas kunna försvara volymen men man ser inte någon större tillväxt. Horeca och exporten är inte tillräckligt stabil för att man kan se någon större tillväxt, säger Carl Eckerdal.
Det företagen, 60 procent, då vill satsa på är framför allt produktutveckling samt hitta nya försäljningskanaler (40 procent) för att kunna sprida på riskerna.
– De små företagen måste minska sitt beroende av hotell och restauranger och försöka få in en fot i dagligvaruhandel, vilket är svårt. Men det finns andra försäljningskanaler också, reko-ringar eller andra digitala kanaler, säger Carl Eckerdal.