Maxi fortsatte att öka mest
Det är fortfarande Icas största och minsta format som går bäst när Icagruppen presenterar siffrorna för butiksförsäljningen under februari.
Försäljningen steg med 1,9 procent, både totalt och i jämförbara butiker.
Maxibutikerna ökade sin försäljning med 5,2 procent, 4,3 procent i jämförbara butiker, och Ica Nära ökade med 1,5 procent, 3,2 procent i jämförbara butiker.
Supermarketformatet fortsätter att ha det tungt, och redovisar en negativ utveckling.
Nytt för i år är att Ica nu lagt till online-avgifterna i försäljningssiffrorna. Onlineförsäljningen i sig ingår sedan tidigare.
Detta motsvarar ca 30 miljoner kronor eller 0,3 procent av försäljningen för januari-februari. För att nå jämförbarhet har 2020 års siffror justerats.
Icagruppen bedömer att kalendereffekten för februari månad uppgår till -3,6 procent. Den negativa kalendereffekten beror på skottdagen i fjol.
Februari 2021 | Januari – februari 2021 | ||||||
Butiksförsäljning exkl moms |
Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | |
Ica Maxi | 3 160 | 5,2% | 4,3% | 6 496 | 7,1% | 6,2% | |
Ica Kvantum | 2 407 | 1,4% | 1,5% | 4 956 | 2,8% | 3,1% | |
Ica Supermarket | 2 784 | -1,0% | -1,1% | 5 728 | 0,6% | 0,6% | |
Ica Nära | 1 432 | 1,5% | 3,2% | 2 937 | 3,7% | 5,3% | |
Total | 9 784 | 1,9% | 1,9% | 20 117 | 3,6% | 3,6% | |