23948sdkhjf

Ersätter snabbmatsannonser med grönsaker

Matkasseföretaget Simplefeast har tagit fasta på den stora dominansen för snabbmat i reklamen. Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. De har därför tagit fram en adblocker som ersätter digitala snabbmatsannonser med bilder på grönsaker.

Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

I USA spenderar mat- och restaurangföretagen årligen runt 14 miljarder dollar på reklam. Mer än 80 procent av denna reklam marknadsför snabbmat, söta drycker och godis. Debatten om snabbmatsreklam är högaktuell när Storbritannien nu utreder ett lagförslag om att förbjuda digital annonsering för snabbmat innan klockan 21:00.

Simple Feast, som levererar vegetariska och veganska matkassar, lanserar nu den första adblockern som gör det möjligt att byta ut reklam för bland annat snabbmat, mot bilder på grönsaker.

– Studier från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att vi blir mer sugna på den mat vi exponeras för regelbundet. Vi är mer digitala än någonsin tidigare och vi och våra barn utsätts ständigt för annonser för processad mat och skräpmat, när vi faktiskt borde äta mer grön och oprocessad mat. Tanken bakom adblockern är att på ett humoristiskt sätt visa hur det hade kunnat se ut om vi möttes av en större variation av matreklam i vårt flöde, kommenterar Jakob Joenck, grundare och vd på Simple Feast.

Adblockern är gratis och finns för webbläsaren Chrome.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063