23948sdkhjf

Här är vinnarna och förlorarna när dagligvarukartan ritas upp

Ica ökar sin marknadsandel och Bergendahls backar. Det framgår av den den senaste Dagligvarukartan som tagits fram av DLF, Delfi Marknadspartner och Dagligvarunytt.

Kartan som tagits fram utifrån företagens egna rapporteringar visar att de stora kedjornas samlade försäljning under 2019 ökade från 266,5 miljarder till 270,3 på ett år.

Fördelningen av den här försäljningen har skiftat något sedan 2018 och det går bland annat att se att Ica ökar sin marknadsledande ställning, från 51,5 procent till 52,3. Samtidigt tappar Bergendahls och går från 7 procent till 5,3.

Kartan visar även att Lidl ökat sin andel med 0,4 procentandelar till 5,1 procent och att även Axfood gått från 17,8 till 18,5 procent.

Här kan ta del av hela Dagligvarukartan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063