Att prenumerera ska löna sig – även digitalt
Redaktionen på Fri Köpenskap har de senaste två åren jobbat stenhårt med att komplettera den klassiska papperstidningen, som bevakat dagligvaruhandeln sedan 1943, med vass digital nyhetsförmedling. Två olika tempon som likt kugghjul går in i varandra. Dessutom event som Dagligvarugalan på det. Omnikanal skulle kanske en handlare kalla det.
Belöningen har kommit i form av kraftigt ökad trafik. Det tackar vi ödmjukt för. Vi kan också se att allt fler besöker vår sajt regelbundet, att våra nyhetsbrev blir allt populärare och att antalet följare på Linkedin och Facebook stadigt ökar.
Ännu bättre kommer det att bli. Vi har precis fräschat upp menyn och artikelsidorna på sajten och senare i höst lanserar vi en ny förstasida som ger läsaren snabbare och tydligare överblick över alla våra nyheter och reportage på nätet.
Vi är på rätt väg även innehållsmässigt med många egna nyheter. Men det kostar på. Precis som med all annan journalistik går det inte att göra kvalitativ branschjournalistisk gratis. Därför har vi, precis som många andra, börjat låsa in allt mer material bakom en betalvägg.
Det måste löna sig att prenumerera. Vare sig innehållet finns i en traditionell tidning eller på nätet. Ingenting slår överblicken man får i papperstidningen, men för er som ändå föredrar att få era branschnyheter via nätet så inför vi nu en särskild digital prenumeration. Det nya digitala erbjudandet som även inkluderar e-tidningen finns här.
Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.