Axfood och gröt i online-toppen
SÅ MYCKET ÖKADE KEDJORNA ONLINE | ||
Andel av egen totalförsäljning | ||
Kedja | Andel Q2 | Andel Q1 |
Ica | 7,4% | 3,5% |
Axfood | 9,9% | 6,3% |
Coop | 5,1% | 2,6% |
Bergendahs | 8,6% | 5,2% |
Sverige totalt | 9,0% | 5,5% |
Axfood är den kedja som har störst andel av sin försäljning online. Men Ica ökade mest under årets andra kvartal, hela 114 procent.
Det livsmedel som säljer bäst online är – risgrynsgröt. Det framgår av DLF:s kvartalsrapport Dagligvaror Online.
VARUGRUPPERNA SOM SÄLJS MEST ONLINE | |
Varugrupp | Värdeandel av total försäljning |
1 Hudkräm | 33,6% |
2 Solprodukter | 27,4% |
3 Ansiktsrengöring | 24,4% |
4 Tandstickor/Tandtråd | 18,0% |
5 Munvatten | 16,5% |
6 Hundmat | 16,2% |
7 Balsam/Inpackning | 15,0% |
8 Tandborstar | 14,7% |
9 Risgrynsgröt | 14,3% |
10 Marsipan/Mandelmassa | 13,8% |
TOPP 3-VAROR FÖR VARJE KEDJA | |
Ica | |
Varugrupp | Värdeandel av total försäljning |
1 Lättöl | 17,8% |
2 Risgrynsgröt | 16,9% |
3 Fiskbullar i konserv | 15,3% |
Coop | |
Varugrupp | Värdeandel av total försäljning |
1 Fryst Färdigmat | 11,0% |
2 Snabbkaffe | 10,6% |
3 Sill-i-glas | 10,3% |
Axfood | |
Varugrupp | Värdeandel av total försäljning |
1 Tamponger | 38,3% |
2 WC-Rengöring | 31,3% |
3 WC-Block | 29,6% |
Bergendahls | |
Varugrupp | Värdeandel av total försäljning |
1 Fryst Fiskgratäng | 42,1% |
2 Fiskbullar i konserv | 32,3% |
3 Pepparkakor | 22,9% |
Att försäljningen av dagligvaror online exploderat under coronapandemin framgår av en rad källor, som till exempel Dagligvaruindex och kedjornas egna redovisningar.
En djupare bild av hur onlineförsäljningen utvecklas och vilka varor som säljer mest får man av rapporten Dagligvaror Online, som konsultföretaget GfK gör på uppdrag av Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.
4 000 hushåll i GfKs hushållspanel rapporterar sina FMCG-inköp ner på EAN-kodsnivå varje vecka, och ger en bra statistisk bild av hur hushållens inköp, online och i butik, utvecklas.
Som tabellen visar ökade andelen onlineförsäljning inom segmentet totalt i Sverige med 64 procent mellan årets första och andra kvartal, och är nu uppe på 9 procent.
Sammanställningen över vilka varugrupper som säljer mest visar att hygien- och skönhetsprodukter fortfarande har en starkare ställning än livsmedel online. De första fem platserna i topplistan upptas av hygienprodukter. Först på sjätte plats kommer hundmat, medan risgrynsgröt och kanske något överraskande marsipan/mandelmassa letar sig in på plats nio och tio.
Risgrynsgröten finns också med i toppen på Icas onlineförsäljning, som toppas av lättöl, som till stor del säljs online. Det är dock en varugrupp som är stadd i stadig minskning totalt.
Det är dock inte Ica som har högst online-andel av sin risgrynsförsäljning, det är Axfood, som under andra kvartalet sålde 21,9 procent av sin färdiga risgrynsgröt online.
Men det ger ingen toppnotering hos Axfood, där istället online-andelarna av försäljningen toppas av produkter som tamponger, WC-rengöring och WC-block.
Hos Coop är det fryst färdigmat som säljer bäst online, och för Bergendahls är det också i frysdisken man hittar varugruppen med högst online-andel; fryst fiskgratäng.
Rapporten redovisar siffror för onlineförsäljningen av dagligvaror i Sverige totalt, där även aktörer med enbart försäljning online ingår, bland annat mathem.se, lyko.se och olika apotekskedjor.