23948sdkhjf

Dagligvaror på nätet växte med 200 procent

Semester brukar innebära en dipp i näthandeln men i år har det varit annorlunda, till stor del på grund av coronapandemin, det framgår av Postnords senaste e-barometer.

Enligt konsumenternas egna uppskattningar växte e-handeln under juli  med 45 procent, vilket var rekordnivåer. Undersökningen visar också att 77 procent av handlarna har valt att köpa varor online, vilket är en ökning med 10 procent under samma period ifjol.

– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Dagligvaruhandeln växte alltså mest med hela 200 procent under juli månad. Liknande siffror från Svensk Dagligvaruhandel presenterades nyligen där ökningen beräknads ligga på 165 procent i juli. Framförallt var det upphämtning i butik som ökat mest med en tillväxt på hela 309 procent.

Utöver dagligvaror stod sport och fritid för den näst största tillväxten med plus 63 procent, följt av hemelektronik med en ökning på 39 procent. Skönhet och hälsa (inkluderat apoteksvaror) är fortsatt det som handlas mest på nätet följt av kläder och skor,, men ökningen under juli låg nu endast på 6 procent vilket tros bero på bunkring i ett tidigare skede.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062