23948sdkhjf

Axfood Snabbgross lanserar nytt butikskoncept – öppnar pilotbutik i Stockholm

Det nya medlemsbaserade konceptet riktar sig både mot privatpersoner och krögare.

Axfoods restauranggrossist Snabbgross har under coronapandemin öppnat upp 16 av sina butiker för allmänheten. Orsaken har varit att många restauranger sett en minskad försäljning. Lejonparten av butikerna kommer att fortsätta ha öppet för konsumenter tills tillståndet löper ut vid årsskiftet.

Nu lanserar kedjan också ett helt nytt butikskoncept där privatpersoner är välkomna – Snabbgross Club.

Egentligen är coronaöppnandet och Snabbgross Club två separata saker eftersom arbetet med konceptet var igång långt innan coronapandemin började. Däremot har vi noterat att det funnits ett stort intresse även bland privatpersoner så möjligen har det stärkt oss i tron på det här konceptet, säger Magnus Törnblom, presschef hos Axfood till Fri Köpenskap.

Snabbgross Club kommer att öppna en första medlemsbaserad livsmedelsbutik i Enebyängen Handelsplats i Norra Stockholm, nära exempelvis Täby, Danderyd och Sollentuna.

För företagskunder fungerar butiken som en vanlig Snabbgross-butik men där ett nytt medlemskap ger rabatter och andra förmåner. För privatpersoner blir medlemskapet ett krav för att handla.

Det känns verkligen spännande att lansera ett nytt butikskoncept som vänder sig till konsumenter. Vi har identifierat ett konsumentbehov av att kunna handla livsmedel, råvaror och hushållsartiklar av hög kvalitet, i större förpackningar och till bra priser. Med Snabbgross Club kan vi möta det behovet och vidareutveckla vår verksamhet samtidigt som vi ökar tillgängligheten för våra företagskunder, säger Eva Pettersson, vd hos Axfood Snabbgross.

Ser ni någon möjlighet att bredda medlemskapet så att medlemmar och privatpersoner ska kunna handla även i befintliga Snabbgross-butiker, efter att det tillfälliga tillståndet löpt ut?

– Initialt sker etableringen med butiken i norra Stockholm, men om konceptbutiken blir omtyckt av konsumenterna är detta något vi utvärderar i våra expansionsplaner framåt, säger Per Engström, marknads- och e-handelschef hos Axfood Snabbgross, till Fri Köpenskap.

Hur snabbt kan ni växla ut det här till fler butiker?

– Initialt kommer vi att öppna en butik i norra Stockholm i slutet av året, men planen är att expandera vidare om konceptet blir omtyckt hos konsumenterna.

Hur många såna här Snabbgross Club-butiker kan det handla om?

– Det återstår att se, men om konceptbutiken i Stockholm blir omtyckt och det här faller väl ut tittar vi på att också öppna upp ett antal av våra butiker runtom i landet på det här sättet. Samtidigt har vi ett fortsatt hårt fokus på att utveckla och stärka vårt restaurang- och kaféerbjudande, och erbjuda dessa kunder ett kvalitativt sortiment till ständigt vassa priser. Med den här nya butiken stärker vi ju också vår tillgänglighet i Stockholmsområdet och ger våra restaurangkunder en fjärde Snabbgross-butik att handla sina varor från.

Hur har det gått under sommaren när det gäller försäljningen till privatpersoner?

– Vi öppnade ju Axfood Snabbgross för att skapa samhälls- och kundnytta när coronapandemin slog till, och de konsumenter som upptäckt Axfood Snabbgross och nyttjat den här möjligheten har verkligen varit tacksamma, och tyckt att det varit bra att kunna handla i en ytterligare butik. Försäljningen till konsument har så klart bara stått för en mindre del av vår totala försäljning, men vi ser verkligen att det har funnits ett tydligt konsumentbehov här, och det tror vi också att vi ska kunna möta med nya Snabbgross Club.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.547