Dagligvaruindex: E-handelsrekord i juli
Juli månad var i många delar av landet en blandning av regn och sol men för dagligvaruhandeln var det till stor del ljust. Totalt ökade försäljningen under juli med 6,1 procent.
Den fysiska handeln såg sin försäljning öka med 3,7 procent, vilket är i linje med en normal sommarmånad och en återgång till mer normala försäljningsvolymer efter vårens rusning till följda av coronapandemin. Men det finns undantag.
– Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Men den absolut största ökningen skedde online i juli där försäljningstillväxten uppgick till 165,3 procent. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med hela 309,3 procent. Det är den största månadsökningen under hela året. Den kraftiga e-handelstillväxten för andra kvartalet 2020 uppgår nu till 113,5 procent, att jämföra med 27,2 procents tillväxt januari.
Under juli bedöms kalendereffekten uppgå till +1,4 procent. Justerat för kalendereffekten uppgick tillväxten till 4,7 procent.