Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln
Förutom accelerad e-handel så väntar en förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln. Det slutsatsen drar Svensk Handel och HUI Research i en ny branschrapport och hänvisar till studier av utvecklingen i Sydkorea under 2015 och i Storbritannien de senaste tio åren.
I Sydkorea härjade 2015 ett annat coronavirus. Mers-utbrottet ökade permanent försäljningen på nätet och gjorde att Sydkorea seglade upp som ett av de mest näthandlade folken i världen.
Vissa förutsättningar skiljer sig åt, men det finns också likheter mellan Sydkorea under Mers och Sverige under coronapandemin. Exempelvis finns det en stark underliggande tillväxttrend inom e-handeln och de investeringar företagen gör nu när efterfrågan är särskilt hög kommer att komma väl till pass även senare, eftersom branschen växer organiskt med nästan 30 procent per år.
Den kraftiga omsättningstillväxten under Mers-utbrottet föll tillbaka något när tillvaron återgick till det normala, men den stannade på en mycket högre nivå än innan utbrottet. Rapportens författare menar att detta utgör en värdefull referenspunkt för hur e-handeln med dagligvaror kan komma att påverkas i Sverige av den nu rådande pandemin.
På liknande sätt kan slutsatser dras genom att studera utvecklingen i Storbritannien under 2010-talet, där de etablerade kedjorna utmanats både på nätet och av lågprisaktörer som de tyska jättarna Aldi och Lidl.
Den största brittiska daligvarukedjan Tesco har sedan 2012 befunnit sig i en nedåtgående spiral allt medan lågpriskedjorna vunnit mark. Aldi ökade mellan åren 2015 och 2019 sin brittiska butiksportfölj från 627 till 874 butiker. Lidl gick samtidigt från 613 till 759 butiker.
Dessutom pressas de brittiska dagligvarukedjorna av e-handelsjättten Ocado och utmanas även av Amazon som i år väntas öppna den första av sina obemannade Go-butiker i Londonstadsdelen Notting Hill.
Rapportförfattarna finner det troligt att marginalerna i den svenska dagligvaruhandeln åtminstone på sikt kommer att pressas nedåt likt i Storbritannien, vilket kan få effekter på butiksstrukturen i landet. Det leder då till fler lågprisbutiker och färre butiker av de största formaten, som tenderar att tappa till lågprishandeln.
De mindre butiksformaten kan däremot tänkas få en renässans både vad gäller attraktivitet och lönsamhet tack vare den nya tekniken som gör obemannade butiker möjliga. En liknande utveckling är inte osannolik i Sverige, skriver rapportförfattarna och nämner Lifvs som exempel.
Hela rapporten ”Läget i handeln – 2020 års rapport om branschens ekonomiska utveckling” kan läsas här.