Lyfte på taket – omsättningen rekordrusade
Förra våren, den 20 mars, nyöppnade Ica Supermarket Smedby i södra Norrköping efter en omfattande om- och tillbyggnad.
Med höjt tak och 340 kvadratmeter mer försäljningsyta räknade handlarna Rickard Johnson och Ann Nilsson med en 30-procentig omsättningsökning till cirka 65 miljoner kronor, och i bästa fall 75 miljoner.
Verkligheten visade sig överträffa förväntningarna.
– Under 2019 var vi den Supermarketbutik som ökade mest i omsättning, säger Rickard Johnson. Nu ligger vi på en omsättning som pekar på en årsomsättning runt 100 miljoner.
En bidragande orsak är en målmedveten satsning på e-handel som dessutom fått ordentlig draghjälp av coronakrisen.
– Från en e-handelsandel på 5 procent ligger vi nu på drygt 20 procent, säger Rickard Johnson.
En orsak till den ökningen, som också bidragit till den fortsatt höga totalomsättningen, är enligt Rickard Johnson ett servicetänk som genomsyrar hela verksamheten.
– Vi gav oss tusan på att kunna leverera e-handelsordrar nästa dag under coronakrisen. Det har inte varit helt lätt, men det har gått.
I februari i år kunde butiken dessutom inviga sin nya drive thru för upphämtning av e-handelsbeställningar.
Den snabbt växande e-handeln och det egna leveranskravet har naturligtvis ställt stora krav på rekrytering av ny och exra personal till både butik och e-handel.
Butiken har genom flera samarbeten fått in personal som blivit utan jobb i krisens spår.
När Norrköpingsartisten Lotta Källström efterlyste jobb på Facebook sedan hon fått alla sina spelningar inställda var Rickard inte sen att bjuda in henne att jobba i butiken.
Den senaste satsningen från det driftiga handlarparet är e-handelsleveranser med båt i den östgötska skärgården. Premiärturen, som Rickard själv var med på, gick i midsommarveckan.
– Det var en blygsam start, konstaterar Rickard, men den väckte mycket uppmärksamhet och stort intresse, säger han.