23948sdkhjf

Axfood har störst andel försäljning online

Coop i botten av de stora kedjorna.

Axfood är den kedja som har störst andel av den totala försäljningen online. Det framgår av en ny rapport från branschorganisationen DLF.

Enligt rapporten Dagligvaror Online Q1 2020, som GfK tagit fram på uppdrag av DLF, sker nu 5,5 procent av den totala FMCG-försäljningen i Sverige online. Axfood toppar statistiken med 6,3 procent. Av de stora kedjorna ligger Coop i botten med blott 2,6 procent.

I rapporten presenteras också vilka varugrupper som hade störst andel försäljning online under första kvartalet år. Solprodukter, hudkrämer och ansiktsrengöring är de tre dagligvarugrupper som ligger i topp totalt om all försäljning av FMCG-varor inkluderas, det vill säga även e-butiker utanför den traditionella dagligvaruhandeln, som Lyko, Granngården, Arken och nätapotek utanför kedjorna.

Varugrupperna på topplistorna skiljer sig åt mellan kedjorna. Solprodukter toppar även Icas lista, men hos Bergendahls är det lättöl (83,5 procent såldes online) som ligger i topp och hos Coop är det ölkorv (13,5 procent).

Topplistan totalt över varugrupper som har störst andel av försäljningen online:

  1. Solproduker (62,0 procent)
  2. Hudkräm (29,3 procent)
  3. Ansiktsrengöring (21,9 procent)
  4. Styling (17,3 procent)
  5. Tandstickor/tandtråd (15,0 procent)
  6. Hundmat (14,1 procent)
  7. Sötningsmedel (12,8 procent)
  8. Snus (12,4 procent)
  9. Kattmat (11,8 procent)
  10. Munvatten (10,9 procent)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.25