23948sdkhjf

Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

Nina Jönsson har rekryteterats till posten som ny vd för Plantagen. Hon kommer närmast från från rollen som vd för Ratosbolaget HL Display och tillträder den 27 maj. 

Hon har även ett förflutet som sortiment- och inköpsdirektör för Ica Sverige och från ett antal ledande befattningar inom Procter & Gamble.

– Med Ninas långa operativa erfarenhet från konsumentbranschen och bevisade förmåga att skapa förbättrad lönsamhet med kunden och medarbetarna i fokus är vi övertygade om att hon är en bra ledare för Plantasjen. Ett ökat fokus på inhemsk konsumtion och investeringar i hem och trädgård ger goda förutsättningar för Plantasjen att under Ninas ledarskap flytta fram sina positioner ytterligare under de närmaste åren,  säger Anders Slettengren, affärsområdeschef för consumer & technology på Ratos och ordförande för Plantagen.

Ratos blev ägare i Plantagen 2016. Växtkedjan omfttar 140 butiker i Norge, Sverige och Finland och sortimentet av blommor, växter och tillbeör är främst inriktade mot konsumenter. 

Försäljningen för rullande 12 månader per 31 mars 2020 uppgick till cirka 4 miljarder kronor.

Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063