Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”
Coop ingår ett nytt samarbete med BBH Sverige (Bartle Bogle Hegarty) som blir ny partner inom strategisk design och digital innovation. Samarbetet påbörjades vid årsskiftet och pilotprojekt kommer att lanseras under våren. Ett första test är på väg ut om tre veckor.
– Exakt vad den kommer att handla om kan jag inte svara på just nu. Det får du veta då, säger Amer Mohammed, chef för Coops digitala enhet till Fri Köpenskap.
Är det något tekniskt grepp som kommer att märkas bland kunderna eller är det mer "anonymt"?
– Det är en helt ny upplevelse som kommer förändra industrin. Det kommer definitivt märkas bland våra kunder.
Vi har tidigare skrivit om att BBH tagit fram tekniken för ett "Grab and go"-koncept åt Panini som påminner om Amazon go i mindre skala. Är det något åt det hållet?
– Det får vi se om tre veckor.
Coop har sedan tidigare satt ambitionen skapa Sveriges bästa kundupplevelse, något som Patrik Danielsson, chief experience officer hos BBH, uppskattar.
– Det är väldigt spännande att få vara med och jobba mot det, och vi har också avsatt ett stort kärnteam med omkring tio medarbetare som jobbar mot just Coop.
BBH ska hjälpa Coop att förbättra kärnaffären med individens efterfrågan i fokus. Personaliserade upplevelser med hjälp av teknik kommer att bli centrala och det kan röra sig om allt från fysiska butiker till e-handel och tjänstelager.
– Digitaliseringen skapar beteendeförändringar hos människor som ställer hårda krav. Som varumärke är det väldigt viktigt att följa med.