23948sdkhjf

Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

Per Dahl om hur han ska lyfta de 128 Kvantumbutikerna.

PER DAHL HAR en imponerande karriär med en rad lyckosamma projekt bakom sig, inte minst inom Icasfären. Nu ska han som affärschef lyfta Ica Kvantum.

Kvantumbutiken kan liknas vid ett mellanbarn i en familj där det gäller att både anpassa sig och samtidigt sticka ut. Ena dagen vill butiken vara med storasyster Maxi och ge kunderna stormarknadsfördelar. Nästa dag vill butiken vara liten och tyr sig till lillebror Nära där den kan odla sina sociala färdigheter i kundkontakten.

– Det stämmer att Kvantumprofilen spretar en del konceptmässigt och det är faktiskt en viktig del av vår styrka. Vi har 128 butiker där de lokala handlarna anpassar sin butik efter sina lokala förutsättningar och kundbehov.

DET SOM FÖRENAR just Kvantumbutikerna är att det är stora butiker med fokus på färskvaror, matupplevelser, inspiration och hållbarhet samtidigt som kunden ska göra en bra affär, säger Per Dahl som varit affärschef sedan den 1 januari 2018.

– Det är detta vi jobbar med inom ramen för ”En riktig mataffär” och det kan ta sig olika uttryck beroende på hur det ser ut på varje lokal marknad. Det viktiga är att varje butik fortsätter att utveckla sitt erbjudande på det sätt som passar just den butikens kunder.

– Det finns planer för fler Kvantumbutiker men det finns ingen färdig formel för hur många butiker det ska finnas inom varje profil. Ica letar alltid efter nya lägen och det är lägets marknadsförutsättningar och kundbehoven som styr vilken profilskylt vi väljer att sätta på taket.

– I det jobbet kan vi snart börja använda vårt nya verktyg i AI-lådan för att ta fram idéer om lämpliga lokaliseringar. På det sättet kan nya lägen dyka upp som man inte tänkt på. Den butik som ligger närmast i tid är Ica Kvantum Södermalm som öppnar i oktober.

Per Dahl har dragit lärdom av tidigare erfarenheter.

– En sak som jag lärt mig genom åren är vikten av att sätta en gemensam målbild som är väl förankrad både bland handlarna och medarbetarna på Ica Sverige. Det är först när vi drar åt samma håll som vi utvecklas och kan nå våra mål. Det är just det här som är syftet med arbetet med idén ”En riktig mataffär” inom Kvantum, säger han.

Per Dahl (till höger) tillsammans med Mathias Märtsch, handlare på Ica Kvantum Värtan i Stockholm.

PER DAHLS UPPGIFT är att stötta butikerna att driva lönsam försäljning enligt ett marknadsprogram på kort sikt och att driva utvecklingen av Kvantum på lång sikt. En central del är även det affärsstöd som profilen ger till sina handlare.

Kvantumkonceptets styrka ligger i att butiken kan vara lokal och ha både bredd och djup i sortimentet med sin storlek. Kvantum är stark på veckohandling och matinspiration. Nu gör allt fler butiker om delikatessdiskar till matdiskar med butikens egenlagade varmbuffé. Några satsar på restaurang och många går mot mindre kött och mer vego.

– Vi jobbar oerhört mycket med frukt och grönt och kundbemötandet.

Kvantumbutiken har hög kunskap om mat och bygger sina kundrelationer genom mötet i butiken, personaliserad marknadsföring och genom sitt lokala samhällsengagemang.

Under coronapandemin är det en trend att handla mer bostadsnära. På många håll är Kvantum den största butiken på orten. På större orter ligger man i bostadsområden.

– Handlarna anpassar sig till sin verklighet. Ett storhandlingsbeteende går parallellt med att handla nära bostaden och jag ser ingen tydlig trend att något går sämre.

KVANTUMKUNDEN KAN VARA samma som handlar i Närabutiken, en matintresserad kund som vill ha kvalitet och söker inspiration. Med en viss överrepresentation av barnfamiljer som aktivt bearbetas genom kundklubben Papricafamiljen.

Per Dahl jobbar också centralt med samordning med marknadsavdelningen och även med sortimentsutveckling samt e-handel.

Vad är roligast med jobbet?

– Att vinna ihop med handlarna. Jag gillar att sätta en strategisk inriktning för att sedan jobba mot målet och se att det blir effekt.

– Jag gilla att dagarna är olika. Jag gillar det oförutsedda. Och jag hoppas att jag även i framtiden kommer att ha ett utmanande och utvecklande jobb där jag trivs lika bra som jag gör på Kvantum.

Vad har du fokuserat på hittills?

– Jag och min organisation har tillsammans med våra handlare satt en gemensam strategisk målbild för Kvantum, ”En riktig mataffär”. Kärnan består av våra handlare och medarbetare i butikerna som hela tiden utvecklar kundmötet. Tätt kopplat är det lokala engagemanget som tar sig uttryck i både lokala leverantörer och engagemang i den lokala orten. Denna kärna omges av tre tårtbitar som handlar om matupplevelse, prisupplevelse och en hållbar upplevelse, vilken vi tar ut inom ramen ”För en god morgondag”. Det finns ingen manual utan varje butik kan utifrån sina förutsättningar hela tiden ta steg som utvecklar butiken mot ”En riktig mataffär”.

Vad är viktigast just nu?

– Stötta handlarna att komma igenom krisen. Kundernas och medarbetarnas säkerhet står i centrum och vi stöttar till exempel med råd och riktlinjer, kundkommunikation och lösningar i butik. Det har funkat väl enligt handlarna.

– Våra handlare imponerar också med alla egna initiativ, bland andra, att stödja lokala restauranger med att sälja deras mat till helgen eller att hjälpa riskgrupper att handla utan att behöva komma till butiken. Det råder ingen brist på hjärta och

entreprenörskap.

Vad händer inom 5 år?

– Hållbarhet och klimat kopplat till vad vi äter blir allt viktigare, till exempel omställningen från kött till vegetariskt. På många håll är kunderna redan där och det kräver en fortsatt omställning både från leverantörsled och handeln.

– E-handeln har blivit mer mogen som komplement till den fysiska handeln och butikerna fokuserar mer på att skapa en mötesplats med inspiration och upplevelser för att locka kunderna.

Artikeln är en del av vårt tema Experten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093