Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln
Coronakrisen fortsätter att lamslå detaljhandeln. Svensk Handel konstaterar i den nya Handelsbarometern att läget inom dagligvarubranschen är pressat på flera håll, inte minst för servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen.
– Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna, konstaterar Svensk Handels vd Karin Johansson.
Därför minskar framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln med 0,2 enheter och landar på 73,7. Det är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.
Både försäljning och lönsamhet förväntas sjunka i maj och juni totalt inom dagligvaruhandeln.
I sällanköpshandeln återhämtar sig framtidstron en aning från förra månadens historiskt låga nivå och den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.
Butikernas förväntningar om försäljning ökade med 5,9 enheter till index 73,1 i maj.
– Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, säger Karin Johansson.
Butikernas förväntningar om lönsamhet ökade med 7,2 enheter till index 69,7 i maj.
Även e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller till historiskt låga nivåer i maj och landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan. Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.
E-handlarnas försäljningsförväntningar minskade med 3,5 enheter till index 111,3
under samma period. E-handlarnas lönsamhetsförväntningar ökade med 3,3 enheter till index 91,8 under samma period.
– Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson.