Så många äldre har hittat till e-handeln
E-handeln fortsatte att öka under årets första kvartal och inte oväntat gav den pågående coronaepidemin handeln online ytterligare en skjuts. Under perioden januari-mars ökade handeln med 16 procent, varav en stor del av tillväxten tillkom under mars månad, det framgår av E-barometern från Postnord.
Under mars var det 73 procent av de tillfrågade som handlade på nätet, att jämföra med 70 procent under hela kvartalet och enligt konsumenternas självuppfattade konsumtion ökade handeln med 32 procent från februari till mars.
Dagligvaruhandeln i stort har ökat under coronaepidemin och då inte minst på nätet där hela 19 procent av e-handelskonsumenterna valt att handla livsmedel på nätet. Det är framförallt äldre som tagit till sig e-handeln där 21 procent av de mellan 65 och 79 år under mars månad valde att handla att handla mat online, att jämföra med 7 procent under samma period förra året. Dagligvaror är den produktkategori som växt näst mest med 27 procent under kvartalet där apoteksvaror ökat mest med 37 procent.
– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.
För första gången i barometerns historia har kategorin skönhet och hälsa (där apoteksvaror räknas in) den kategori där flest uppger att det handlat ifrån (39 procent), följt av den forna ettan kläder och skor (34 procent).