Så mycket ökade Ica och Hjärtat under coronapandemin
Omsättningen för börsnoterade Icagruppen ökade med 8,1 procent under årets första kvartal. Allra mest ökade Apotek Hjärtat och e-handeln i Ica Sverige, enligt dagens delårsrapport.
När det gäller butikshandeln höll inte ökningen riktigt samma takt som för konkurrenterna. Ica Sveriges omsättning ökade med 8,3 procent. Enligt Dagligvaruindex ökade hela marknaden med 9,1 procent under kvartalet.
Det justerade rörelseresultatet ökade till 1 310 miljoner kronor, att jämföra med 1 125 miljoner kronor för samma period förra året.
Icagruppen uppskattar effekten på rörelseresultatet av den pågående coronapandemin till 50 miljoner kronor under mars.
– Vi rapporterar i dag ett mycket speciellt kvartal, präglat av en pandemi med en global påverkan ingen av oss har upplevt tidigare. För oss innebar det ett plötsligt och massivt ökat försäljningstryck med bunkring av produkter, som under en period skapade stora utmaningar för hela verksamheten. Även om denna mycket intensiva period är över så kommer effekterna av den pågående covid-19-pandemin sannolikt att prägla samhället och vår verksamhet för lång tid framöver, skriver koncern-vd:n Per Strömberg i rapportkommentar.
Han fortsätter:
– Ica Sverige gynnades självklart av den starka volymtillväxten. Resultatutvecklingen var också stark, och det gäller även om vi bortser från covid-19- effekter. Den nuvarande situationen har dock inte gynnat alla delar av Icasystemet. Det finns en hel del butiker som ligger på platser där kundströmmarna har minskat och försäljningen som en konsekvens har fallit. Under den mest intensiva bunkringsfasen gynnades vi inte heller av vår butiksstruktur, med en relativt sett stor andel små och medelstora butiker. Det är enligt vår bedömning det främsta skälet till att vi, trots hög tillväxt, inte nådde upp till samma tillväxt som hela marknaden.
Om Apotek Hjärtat:
– Apotek Hjärtat är den av våra enheter som har påverkats mest av covid-19-pandemin, med hög volymtillväxt, hårt tryck i e-handeln - där vi växte mer än marknaden - och stor resultateffekt.
Ica e-handel ökade också mer än marknaden, som enligt Dagligvaruindex ökade med procent under kvartalet. Ica e-handel ökade till 766 miljoner kronor (570) under kvartalet, en öknjng med 34 procent.