23948sdkhjf

Target dubblade e-handeln

Dagligvaruhandelskedjan Target dubblade försäljningen i e-handeln i det första kvartalet, framgår av delårsrapporten. De bunkringstendenser som svepte genom USA under mars månad, då antalet virussmittade ökade markant i landet, bidrog till försäljningsökning med 7 procent.

Trots att tillströmningen till varuhus varit klart lägre jämfört med normalt lyckades Target öka försäljningen med hjälp av e-handeln, skriver kedjan. Särskilt e-handel med omgående leveranstid uppges ha varit en drivande faktor.

De mest intensiva dagarna under perioden har beteendeförändringen hos konsumenterna varit så tydlig att det tidigare rekordet från e-handelsjippot Cyber Monday slagits med 100 procent.

Den allra mest tydliga efterfrågeförändringen har dock varit för självupphämtning från till varuhusen utanpåliggande boxar efter onlinebeställningar. Där har försäljningen vissa dagar ökat sjufaldigt.

Försäljningsökningen på 7 procent kan jämföras med fjärde kvartalet 2019, då försäljningen steg med 1,5 procent.

Hittills i april har onlineförsäljningen fortsatt brant upp. Den jämförbara digitalförsäljningen har stigit med mer än 275 procent jämfört med april 2019.

Target, som bland annat konkurrerar med Walmart och Costco, har dragit tillbaka guidningen för året på grund av det exceptionella marknadsläge som råder i och med pandemin men bolaget räknar med att komma ur krisen med en ökad marknadsandel, framgår av rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047