23948sdkhjf

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Coronakrisen har redan påverkat dagligvaruhandeln på flera sätt. Bland annat har trycket på onlineförsäljningen ökat lavinartat och efterfrågan på vissa öppet exponerade färskvaror minskat till förmån för färdigpaketerat.

Samtidigt är en av handelns största försäljningshögtider, påsken, på intåg och vissa butiker är oroliga. Försäljningen tros påverkas på flera plan.

Med stängda gränser har inte minst bunkringshandel från Norge tvärstannat men även resandet inom Sverige har kraftigt begränsas till följd av myndigheternas rekommendationer att stanna hemma. Fjällbutiker och andra turistområden väntas drabbas kraftigt.

– Här i Sunne finns fina campingplatser dit många Norrmän kommer om det är fint väder men också många sommarstugor. Den försäljningen kommer ju att minska kraftigt men värre blir det ju för andra, konstaterar Håkan Börjesson.

För Ica Supermarket BBB tror han på det stora hela att försäljningen under påsken kommer att gå bra, även om det blir förskjutningar åt olika håll.

Påsken ligger tidigare i år och inte nära lönehelg vilket minskar försäljningen. I andra änden kommer många att skippa påskmat i restauranger vilket istället ökar försäljningen, säger Håkan Börjesson.

När det gäller sortimentet tror han också att det blir vissa förändringar. Öppet exponerade livsmedel som manuell chark och lösviktsgodis har minskat med kundernas rädsla för smitta. Samtidigt är dessa varor viktiga under påsken. För att parera detta får butiken göra så gott det går.

– Vi försöker att styra över mer mot packat. Vi har till exempel börjat att packa vårt butiksbakat bröd direkt när vi lägger ut det istället för att exponera öppet som tidigare. Vi förpackar också mycket manuell chark och kommer att skippa större öppna exponeringar av lösviktsgodis under påsken.

Butiken planerar också att i den mån det lämpar sig att packa godis själva samt ladda upp med färdigpackat. Däremot är godiset beställt sedan länge vilket försvårar snabba omställningar.

– Lösviktsgodis kommer vi att ha ändå och då gäller det att göra det bästa av situationen. Vi är till exempel mycket noggranna med att diska skedarna och har stationer där kunderna kan sprita händerna, berättar Håkan Börjesson.

– Sedan skulle man exempelvis kunna paketera påskägg själva men då gäller det att träffa av rätt blandningar som kunderna vill ha.

Tarik Belqaid, pressansvarig hos Coop, tror också att påsken kommer hålla i sig även om vissa varor påverkas.

Folk konsumerar lite annorlunda nu jämfört med tidigare och vi har sett minskningar bland annat på lösviktsgodis, bake off-bröd och delikatesser. Men vi tror ändå att lösviktsgodis kommer gå väldigt bra under påsken eftersom traditionen är starkare än rädslan.

Effekten av att många jobbar hemifrån och gärna både undviker resor och större folksamlingar har satt en stor press på onlinehandeln. I Stockholmsområdet har Coops onlinehandel inga lediga leveranstider de närmaste två veckorna för den som inte tillhör en riskgrupp. Den som inte planerat sin påskhandel men vill handla på nätet ligger därmed risigt till.

Som en konsekvens av kundernas rådande beteende ökar också försäljningen i de bostadsnära butikerna.

Men hur det slutligen blir får framtiden utvisa. Påskmaten kommer ju att finnas oavsett men i den mindre butiken kanske det inte finns 20 olika sillar att välja bland utan snarare sex. Det blir också intressant att se vad effekterna blir av att kanske fler undviker att fira i större sällskap, säger Tarik Belqaid.

Andreas Bylger, handlare hos Ica Nära i Stockholmsstadsdelen Sätra tror att påsken blir förhållandevis lugn eftersom många utrikesfödda sin inte firar påsk bor i området. Dessutom ligger butiken i ett köpcentrum nära tunnelbanan som i dagsläget drar mindre folk.

– Här är påsken ingen jättestor grej men det blir nog som vanligt med lite större försäljning torsdag och fredag, sedan lugnt. Men jag tror att vi kommer sälja mindre lösviktsgodis och mer packat godis, säger han.

Försäljningen hos honom är för tillfället ganska koncentrerad mellan runt elva på förmiddagen och sjutiden på kvällen. För honom är personalstyrkan en angelägen fråga.

– Vi drabbades av ganska mycket personalbortfall nyligen så vi tvingades begränsa öppettiderna under några dagar så att vi hann komma ikapp. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer att alla med minsta symptom ska vara hemma.

Butiken har normalt öppet 07-22 men tvingades förrförra veckan gå ner till 10-19 under fredag, lördag och söndag. Nu hoppas han förstås att personalstyrkan håller sig intakt.

– Men det finns en oro bland personalen. Allt stänger ned men matbutikerna ska vara öppna så jag tror att många känner sig lite obekväma med det, de är ju förhållandevis oskyddade. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078