Butiker, kommuner och organisationer samarbetar för att hjälpa riskgrupper
Utbrottet av covid-19 utgör en fara framförallt för äldre, som uppmanas att stanna hemma. För att undvika att äldre och andra riskgrupper besöker livsmedelsbutikerna över huvud taget pågår många olika grepp parallellt.
Ett exempel är i Sölvesborg där kommunen i samarbete med Coop, Ica, Matöppet och Extra Stormarknad gått in och tagit på sig hemleveranser till 70-plussare. Tjänsten utförs helt gratis av kommunal personal sedan i går, tisdag.
– Det känns skönt att kunna erbjuda våra äldre en trygg vardag under dessa omständigheter. Det är viktigt att vi alla under dessa tider kan göra det vi kan för att underlätta situationen och minska smittspridning i samhället, säger Fredrik Belfrage, projektledare från Sölvesborgs kommun.
Samma typ av grepp har även startats i Borlänge kommun som hjälper 70-plussare och riskgrupper att leverera livsmedel och apoteksvaror. Beställningarna görs till Borlänge kommun och leveranser sker senast 16.00 på vardagar om beställningen är gjord dagen innan.
– Den som beställer tjänsten av oss kan känna sig trygg eftersom hela kedjan från beställning till leverans sköts av Borlänge kommun, säger enhetschefen Frida Grund till Dala-demokraten.
Östra Göinge kommun har via sin ”fixartjänst”, också jobbat fram en lösning. Tjänsten hjälper till vardags äldre med enkla bestyr i hemmet och med start den 31 mars utökas detta med hemkörningar av varor tisdag, onsdag och fredag. Ica och Coop deltar i projektet.
– Kommunens bidrag är enbart att ombesörja transporten av varorna, där ställer vi upp med våra resurser. Vi har varit noga med att alla affärer inom dagligvaruhandeln har fått frågan. Det här handlar om samhällsnyttan i en extraordinär situation, säger näringslivschefen Fredrik Persson till Norra Skåne.
Ett annat exempel är Ica Supermarket i Hedemora som startat sitt eget initiativ i samarbete SPF och Röda Korset, som kör hem maten. Tjänsten kostar 50 kronor vilket inte täcker plockkostnaden.
Att äldre handlar fysiskt i butiken i dessa tider gör handlaren Joakim Jansson orolig eftersom han anser att de både utsätter sig själva och andra i fara.
– Missförstå mig inte. Jag är naturligtvis tacksam för att vi har kunder, men i det här läget måste vi alla hjälpas åt att minska smittspridningen, säger han till Dalarnas tidningar.
Han hänvisar till myndigheternas rekommendation för 70-plussare att hålla sig hemma för att skydda sig själva och minska risken för skarp belastning på sjukvården.
– Jag tycker också att tonläget mot äldre ska skärpas. De måste förstå allvaret. Vi vet inte vad det här tar vägen. Vi måste följa myndigheternas rekommendationer och regler. Folk i riskgruppen ska inte komma hit och handla just nu, säger han till tidningen.
Hans uttalanden har också väckt viss irritation bland arga kunder både på sociala medier och i telefonsamtal.
– Vi vill ju hjälpa till och inget annat. Jag har själv både föräldrar och svärföräldrar som befinner sig i riskgruppen vilket gör mig extra känslig. Om någon tagit illa upp så ber jag om ursäkt för detta, säger han i en uppföljande artikel i Dala-demokraten.
Många Hedemorabor tycker däremot att han agerat helt rätt.
– Det är synd att folk inte förstår och uppskattar det han gör. Han har ju tagit fram en tjänst för att hjälpa folk som är i riskgruppen, säger Henric Eriksson till tidningen.
Fri Köpenskap har tidigare också berättat om handlaren Viktor Rönn hos Ica Nära Brottbyhallen, som anpassat Icas Pronto-tjänst för att leverera mat till riskgrupper.
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.