Så tänker butikerna i krisen: Kapar på färskt – satsar på fryst
Utbrottet av covid-19 i landet har satt en oerhörd press på butikerna. Dagligvaruhandeln går på högvarv när restaurangbranschen lider och kunderna väljer att bunkra varor.
I samband med skarpa uppmaningar att vara hemma vid minsta symptom har sjukskrivningarna dessutom ökat vilket skapar särskilt tryck på personalen som nu går på knäna.
Detta kombinerat med det faktum att efterfrågan skiftats till varor med längre hållbarhet har fått butiker och kedjor att tänka om. Toalettpapper och konserver lyfts ut i gavelexponeringar och den frysta delen går som tåget. Istället tar färskvarorna stryk.
– Jag tror inte att vi kommer att prata så mycket om delikatess och färska räkor på lösvikt de närmaste tre månaderna. Sedan tror jag att det här kommer att klinga av och återgå till det normala, även om själva viruset fortsätter, säger Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby till Fri Köpenskap.
Under förra veckan valde Coop Gotland att helt slopa tidigare marknadsföringsplaner och istället gå ut med annonser i lokalpressen med 100 procent fokus på gotländska produkter. Av dessa var det torrvarorna som sålde bäst.
– Labans vetemjöl och Gotlandsägg var de som presterade bäst av alla varor i annonsen, konstaterar Markus Wahlgren.
Försäljningen i delikatessen har minskat med 20-30 procent samtidigt som kolonialvaror och fryst skjutit i höjden.
– Det gör att vi ställer om mot mer fryst och kolonial. Vi lägger färre timmar i delikatessen och trycker in mer i andra avdelningar. Sedan har online ökat med 400 procent så där har vi gått från tre till tolv personer.
På sikt tror han att krisen kommer att bli ytterligare en katalysator för lokalproducerade varor.
– Det är något som kommer starkt successivt och det här blir nog en ögonöppnare. Jag tror att kunderna ställer sig frågan, behöver vi verkligen importerat lamm när vi har hagarna fulla här på Gotland? Behöver vi importerad svamp och ”fastlandssnus”?
Även hos Ica Kvantum Focus i Göteborg är trenden tydlig.
– Lösvikt tappar väldigt mycket och samma med det vi tillverkar själva, som bageri och restaurangmat. Istället ökar fryst, paket och burkar, säger handlaren Peter Runqvist.
Bland många varor är det fortfarande hål i hyllorna och online har precis som hos andra skjutit i höjden.
– Hårdbröd, pasta, mjöl, socker, tvål och papper jobbar vi febrilt för att få in, men i dagsläget har vi inte hunnit tänka så mycket utan har fullt sjå att få upp varorna på hyllorna.
Tror du att ni kommer att vrida om försäljning/exponering och prioritera ned färskt och delikatess?
– Ja, det kan man tänka sig. Om det visar sig att det är det är andra varor som kunden vill ha så ändrar vi oss bara vi lyckas få fram varorna.
Gymnasium och högskolor undervisar just nu på distans och om detta skulle växa även till att omfatta grundskola tror Anders Wehler, butikschef på Hemköp Torsplan, att efterfrågan ändras ytterligare.
– Om det blir så tror jag att det kommer att bli en hel del halvfabrikatsvaror och färdigpackade luncher, säger han.
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.