23948sdkhjf

Plexiglas och hygienlinjer – så hindras smittspridning i butik

Runt om i världen provas olika sätt att minska smittspridningen i butik. I Norge till exempel, monterar dagligvarukedjorna plexiglasskärmar i kassorna på bred front. Det gäller alla från Rema 1000 till Norgesgruppens kedjor Meny, Spar, Joker och Kiwi och norska Coop, rapporterar nyhetsbyrån NTB.

– Det ska vara tryggt att jobba och handla i våra butiker. I kassaområdet kommer kunder och anställda nära varandra, och vi monterar nu plexiglas i butikerna för att minska smittorisken i detta område, säger

Harald Kristiansen, kommunikationschef på Coop Norge till nyhetsbyrån.

I Sverige är Ica Nära Ljura i Norrköping först ut, vilket rapporterades av Norrköpings Tidningar förra veckan. Det var Norrköpingsföretaget Arteferron, som annars gör olika typer av räcken, som installerade skyddet.

– Vi satte oss ned och brainstormade inom firman. Vad kan vi göra något för att förbygga coronaviruset, säger säljaren Stefan Tollin till tidningen.

Det utmynnade i deras nya skydd i plexiglas som nu börjar testas skarpt på marknaden.

– Jag tänker på personalen som sitter här i kassan hela dagen. På Ica Ljura har de 1 300 kunder per dag, sannolikheten att kassapersonalen möter en kund som är smittad av corona finns, säger Stefan Tollin.

I Danmark har både Coop och Salling Group börjat med ”hygienlinjer” – tejpmarkeringar på golvet som ska påminna kunderna om att hålla avstånd till varandra i köerna.

I de butiker som infört markeringarna är det till exempel stora knallröda klistermärken vid entrédörren med texten HOLD AFSTAND. Vid kassan markerar pilar var kunderna ska stå och röda cirklar på golvet med två meters mellanrum markerar var kunderna ska köa.

Likande markeringar har också införts i andra länder.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093