Tungt år för Coop Karlshamn
Coop Karlshamn minskade sin försäljning med knappt två procent till 225,3 miljoner kronor 2019, jämfört med 229,9 miljoner kronor 2018.
– Det är dels drivet av ett starkt 2018 och dels av en formatomställning hos en konkurrent, skriver föreningen i sin verksamhetsberättelse.
Ica Kvantum på orten växlade upp till Ica Maxi i november 2018.
Rörelseförlusten sjönk något, till 2,6 miljoner kronor (2,7) och resultatet på sista raden till 3,0 miljoner kronor (3,1).
Föreningen driver en Stora Coop, tre Coopbutiker och en kosmetik- och hälsokostbutik. E-handeln minskade under året, sedan Karlshamns kommun valt en annan leverantör vid upphandling.
– Däremot ökade antalet privata kunder, och det nya hämta-konceptet har tagits emot mycket väl, skriver föreningen.
I september tillträdda Peter Berggren som ny vd för föreningen, han kom närmast från en tjänst som crm-specialist på Bergendahls.
Föreningen planerar att fortsätta att investera i sina butiker för att behålla sin ledande position på orten.
Den största satsningen kommer att vara en helt nybyggd butik vid Österport som förväntas ersätta den befintliga sommaren 2021.