23948sdkhjf

Stabil tillväxt för kosttillskott

Den svenska egenvårdsmarknaden har vuxit konstant de senaste åren och 2019 var inget undantag. Totalt växte marknaden med cirka 4 procent där framförallt sportnutrition ökade med 4,3 procent. Totalt såldes det kosttillskott för  cirka 5,5 miljarder kronor.

– Vi ser att trenden håller i sig även i år utan några större överraskningar då det råder ett fortsatt stort intresse för hälsa. Försäljningsökningen av sportnutrition har minskat något i jämförelse med året innan, den bromsar in något men fortsätter att öka. Samtidigt märker vi att allt mer av försäljningen sker via nätet, säger Svensk Egenvårds vd Mats Nilsson till Fri Köpenskap.

Både dagligvaruhandeln, apoteken och hälsofackbutikerna såg en minskad andel av den totala försäljningen under 2019.

Den enda kategorin som inte ökade i försäljning utan snarare minskade var viktkontroll, i år med 0,5 procent.

– Det är ett segment som minskat kraftigt de senaste åren, mycket på grund av fokus på nya sorters dieter. Det vi ser nu är på sätt och vis goda nyheter då det ser ut att handla om en stabilisering, säger Mats Nilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062