Coop slår tillbaka mot Ica: ”Vi tar marknadsandelar”
Coop Butiker & Stormarknader, CBS, långa arbete med butikserbjudanden, omställningar och prissänkningar har burit frukt. Det menar CBS vd Christian Wijkström.
– Vi tar nu marknadsandelar från Ica i Stockholm, närmare bestämt har vi enligt Nielsendata gjort det de senaste åtta veckorna. Det är något som vi verkligen ska vara stolta över, säger han till Fri Köpenskap.
Med siffrorna som bakgrund kostade han i helgen på sig att på Linkedin dela Coops uppmärksammade bild där de offentligt pikar Ica:
”Dagens gåta:
Vem är det som samlar och samlar men ändå inte får något tillbaka?
Svar: En stammis.”
Så står det i Coops bild som spridits i sociala medier och uppmärksammats av flera kunder och tidningar. Orsaken till annonsen är Icas omgjorda bonussystem, ”Ica Stammis”, som varje månad nollställer bonuspoängen för den som inte lyckats samla ihop 2 000 stycken.
Greppet har, som Fri Köpenskap tidigare berättat, fått skarp kritik både från kunder och Ica-handlare. Nu var det läge att med glimten i ögat gå till motangrepp efter en lång tid av omvända roller, menar Christian Wijkström.
– Vi har blivit slagna på ganska länge både av Lidl och huvudkonkurrenten (Ica), så nu kändes det som rätt läge för oss att på ett humoristiskt sätt ge igen lite. Att det finns en rolig och mogen konkurrens tror jag våra kunder vinner på.
Att Coop har fått utstå många kampanjer mot dem är knappast någon hemlighet, vilket Fri Köpenskap uppmärksammat vid flera tillfällen.
– Tidigare har vi väl mest varit tysta och tittat ned i marken, men inte nu. Jag tycker att vi gör saker i vårt erbjudande som är värt att vara stolta över, konstaterar Christian Wijkström.
Läs också: Efter Ica Stammis – boom för Coop i försäljning och medlemskap