Dagligvaruhandeln växte i oktober
Den svenska dagligvaruhandeln kan se tillbaka på en tillfredsställande tillväxt under oktober där försäljningen ökade med 4,2 procent i jämförelse med samma period förra året, det framgår av Dagligvaruindex som ges ut av Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningen i butik ökade 4 procent och handeln på nätet med 12,5 procent.
– Det fjärde kvartalet inledde starkt även om en kalendereffekt bidrog med 0,5 procentenheter till den goda tillväxten, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Tillväxten ska jämföras med siffrorna för de senaste tolv månaderna som ligger på 2,9 procent med en befolkningstillväxt på cirka en procent och en inflation på livsmedel och alkoholfria drycker på 2,7 procent, vilket innebär att handelns försäljning växer något långsammare än vad befolkningen och prisutvecklingen pekar mot.
Även om e-handeln ökar nästan tre gånger så mycket som den fysiska handeln så är det från låga tal och det är den lägsta ökningen de senaste tolv månaderna som har haft ett snitt på 22,6 procents tillväxt.