Nya vd:n hyllar Hemköp: ”Ett väldigt spännande koncept”
På fredagsmorgonen stod det klart att Dagabs vice vd Simone Margulies blir ny vd för Hemköp när Thomas Gäreskog lämnar och kliver in i ett nytt affärsutvecklingsprojekt för Axfood.
Simone Margulies påbörjar sin nya tjänst den 1 februari.
– Det har man väl alltid sagt men jag tycker verkligen att dagligvaruhandeln befinner sig i sin mest spännande tid med växande e-handel och hållbarhetsfrågor som påverkar oss i branschen, säger hon till Fri Köpenskap.
Simone Margulies har varit fyra år hos Dagab och dessförinnan har hon tio år hos Ica i bagaget. Bland annat som affärsområdeschef för kolonial och som analytikerchef.
– Det ska bli fantastiskt roligt att sätta igång, även om 100 procents fokus kommer att ligga på Dagab fram tills den sista januari.
Axfoods inköps- och logistikbolag, Dagab, har generellt fokuserat mycket på morgondagens logistik. Rekryteringsprocessen av en ny vice vd påbörjas nu.
– Det har varit jättefina och utvecklande år. Ett stort fokusområde har varit kunddatan i våra inköpsprocesser, berättar Simone Margulies.
I sin roll hos Dagab har hon också jobbat mycket mot Hemköp.
– Men nu får jag chansen att lära känna alla handlarna också, vilket ska bli väldigt spännande.
Hon passar även på att hylla Hemköps koncept som helhet.
– Jag brinner verkligen för Hemköp som har ett väldigt spännande koncept med en blandning av prisvärda vardagserbjudanden antingen via e-handeln och fysisk butik samtidigt som kunderna kan gå in och låta sig inspireras till helgen. Det ska bli mycket intressant att fortsätta den utvecklingen, säger hon.