Att inte panta det mesta är pantat
Sverige har länge varit ett föregångsland när det kommer till återvinning. Redan 1984 kom det första pantsystemet för aluminiumburkar och tio år senare för PET-flaskor. Men det är först nu panten på allt det andra börjat komma.
Pantapå har tagit pantidéen ett steg längre och börjat införa pant på allt ifrån diskmedelsflaskor till shampoo och brödpåsar.
– Vi ger förpackningar ett värde som inte haft det tidigare och på så vis minska nedskräpningen och se till att öka andelen förpackningar som kommer tillbaka till återvinningen, säger Suwar Mert, grundare och vd av Pantapå.
Som namnet antyder började Pantapå med plastpåsar från bland annat företag som Apoteket, en idé som även Hemköp nu kör med i ett antal butiker. Rent praktiskt görs själva panten via en app där kunden scannar av påsen eller förpackningen för att sedan kunna tillgodogöra sig panten när produkten hamnar på rätt plats.
– Det är många företag som gått ut och säger att till 2020, 2025 eller 2030 ska alla deras förpackningar vara återvinningsbara. Men det spelar inte så stor roll om den inte kommer till återvinningen och det är där vi kommer in i bilden, säger Suwar Mert.
Enligt Suwar Mert finns det få begränsningar för vad som kan pantas och Pantapå arbetar konstant med att hitta nya kunder, produkter och tekniska lösningar.
– Vi tittar bland annat på lösningar me AI och försöker hitta på lösningar för vad man kan göra med något som hamnar i naturen eller som tappat sin streckkod.
Men det är inte bara de tekniska lösningarna som ska till för att mer ska hamna i återvinningen.
– Vi går ju mer och mer mot fastighetsnära återvinning. Inom en månad kommer det hos oss finnas ett flöde för att använda appen hemma. Vi har fått många som hört av sig om vår lösning men som säger att de behöver åka flera mil för att återvinna på station och då är det inte så miljövänligt längre, säger Suwar Mert.
Är ni intresserade av att samarbeta med dagligvaruhandeln?
– Vi för dialog med dem men det är inte så lätt alltid då det är långa ledtider och man ser gärna att de andra varumärkena tar de första stegen.