23948sdkhjf

Börja skapa inspiration i rätt ände

Patrik Thulin, vd på Retail Academics om hur inspiration kanske inte betyder samma sak för dig som för dina kunder.

Till min familjs stora förtret älskar jag att ägna lördagsförmiddagarna åt att handla mina dagligvaror i en butik. I en traditionell butik med fysiska väggar och tak. Till skillnad från i onlinebutiken utsätts där alla mina sinnen för intryck. Jag kan känna, lukta och smaka på ingredienser till kommande veckas måltider, härligt inspirerad. Men utöver sinnesintrycken, vilka faktorer inspirerar mig egentligen i en bra butik?

Vårt företag lever på att prata med shoppers i butik och vi får ofta önskemålet att på djupet undersöka vilka de viktigaste drivkrafterna är för att skapa försäljning. Allt som oftast lyfts frågeställningen hur vi kan öka attraktionskraften för kategorin, just genom att inspirera våra kunder.

Men har vi och shoppern samma definition av inspiration? Vi pratar ofta om hur matglädje, recept, demos och sambandsexponeringar är nycklar till shopperns hjärta. När vi gräver i frågan visar det sig att branschens bild av inspiration skiljer sig rätt mycket ifrån kundens dito. Vi kommer faktiskt väldigt långt med att inspirera och göra kunderna nöjda genom att hjälpa butikerna med det mest grundläggande, nämligen med det vi brukar kalla daglig drift.

När vi shoppar inspireras vi av ett vänligt bemötande och ett ”hej” från personalen. Inte helt oväntat gillar vi att känna oss sedda även i butiken. Vi kommer också väldigt långt med ordning och reda och en tydlig priskommunikation på säljplatser och i kategorier. En vanlig familj handlar drygt 170 olika artiklar i dagligvaruhandeln varje år. Oftast är tiden knapp och autopiloten på, varför shoppern också uppskattar att det är logiskt och lätt att hitta i kundvarv och kategorier.

Väl i hyllan, vill vi ha rätt sortimentsbredd utifrån det format vi råkar handla på den dagen. Att något är slut i hyllan är ett bra sätt att göra shoppern upprörd, vi måste alltid ha rätt utrymme för alla produkter. Och underskatta aldrig vikten av frukt och grönt, en kategori som spelar en högst inspirerande roll i butiken. En grön, skön avdelning med fräscha produkter skapar sann matglädje och inspiration.

Jag menar inte att ansträngningarna och det vi bjussat på varit bortkastat, tvärtom, vi vet att kunder uppskattar att bli bjudna på nyheter och annat gott i butiken. Jag menar bara att vi inte ska gå över ån efter vatten. Jag vill avsluta med att citera en väldigt klok butikschef. ”Innan vi börjar sälja jordgubbar doppade i choklad är det väldigt mycket annat som först måste vara på plats i butiken.”

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078