23948sdkhjf

Kundvarvet i Lidls nya prestigebutik – se filmen

Regiondirektören: ”Vi hoppas på minst tre butiker på ön”.

I dag, torsdag, klockan 08.00 slog Lidl upp portarna till sin första butik på Lidingö i Stockholm.

– Det känns helt fantastiskt. Sedan jag började hos Lidl 2003 har vi letat läge på Lidingö – och vi håller ögonen öppna för fler lägen. Eftersom våra butiker är ganska små kan vi etablera dem ganska tätt, säger Johan Strömvall, fastighetschef på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.

Även regiondirektören Johan Eriksson hoppas på fler Lidl-butiker på ön.

– Vi hoppas ju på minst tre butiker här på Lidingö, säger han.

Lidls nya butik ligger i området Torsvik direkt efter bron som förbinder Lidingö med fastlandet. Detta innebär att öns 47 000 invånare ofta passerar butiken.

– De flesta jobbar inne i stan och då passerar de butiken varje dag. Det är smidigt och enkelt att svänga av för att handla, konstaterar Jonas Strömvall.

Den nya butikschefen Christian Moberg är mycket taggad.

– Det känns helt fantastiskt och intresset bland de boende i området har varit mycket stort. Det är många som kommer förbi och tittar in och vissa har till och med ”råkat gå fel” för att komma in och se hur det går, säger han och skrattar.

Kika in kundvarvet i Lidls nya butik.

Butiken har 1 000 kvadratmeter säljyta vilket är marginellt mindre än en normal Lidl-butik och butiken har en extra ingång från gallerian samt parkeringshuset under butiken.

Som Fri Köpenskap tidigare berättat om pågår också, med glimten i ögat, ett kommunikationskrig mellan Lidl och den intilliggande Coop-butiken som är en av pilotbutikerna för Coops lågpriskoncept.

”Lågt pris varje dag” dinglar skyltarna runt hela Coop-butiken och lagom till invigningen har Lidl passat på att göra reklam på Coop-fasaden och precis intill själva entrén. "Att gå på rutin är olidligt, här finns alltid något nytt att upptäcka och det till ett bättre pris", kontrar Lidl med. Kommunikationschefen Bella Goldman tycker att hela kampen är humoristisk.

– Coop har ju till och med passat på att använda vår Lidl-slogan (Allt annat är olidligt) i sin kommunikation, det visar att vi har lyckats, säger hon.

Även Jonas Strömvall tar det hela med ro.

– Det är inte min sak att kommentera men att de reagerar så mycket som de gör tar jag som en komplimang, säger han.

Lidl har passat på att köpa upp reklamplatsen under Coops entré.

Fakta om Lidl Lidingö

  • Säljyta: 1 000 kvadratmeter.
  • Anställda: 20.
  • Öppettider: Vardagar: 08-21, lördag, 08-20 och söndag, 09-20.
  • Parkeringsplatser: 120.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093