Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott
Kommunikationsbyrån Food & Friends gör varje år en trendspaning som sammanfattar de strömningar som drar genom mat- och dryckesvärlden. Årets rapport är döpt till The Woke Up Call och är indelad i sex huvudkategorier: Hållbarhet, bekvämlighet, hälsa, etik, upplevelser och smaker.
– Det är en spegling av samhället i stort. Vad som händer, innovationer, forskning, nya lagar, attityder, normer och nya vanor, förklarar Lennart Wallander, vd för Food & Friends.
Här är några exempel ur trendrapporten:
Göra gott. Nio av tio i generation Z anser att företaget har ansvaret för att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor. Hälften ser sig som aktivister.
– Det påverkar så klart hur de konsumerar, konstaterar Lennart Wallander och tillägger att även butiker vill bidra till att verka för de utsatta.
En icke vinstdrivande organisation i USA har skapat en särskild märkning ”B Corporation” som utöver miljömässig certifiering även granskar sociala och rättvisefrågor. 2 933 företag från 64 länder har redan anslutit sig.
Hyperlokalt. I USA och England finns det flera exempel på butiker och kedjor som går ut hårt med löften om lokalt producerade varor. Tescos nya lågpriskedja Jack’s lovar att åtta av tio mat- och dryckesvaror har växt eller är tillverkade i Storbritannien. Allt som kan odlas kommer att odlas lokalt.
– Det kommer att leda till att det kommer mer nya svenska produkter i hyllorna. Pasta av durumvete odlad på Gotland finns redan. Enligt SLU har det också funderats på att odla ockra, indisk aubergine, ingefära, gurkmeja och wasabi, säger Wallander.
Grönsaker och svamp. Med nya matvanor kommer nya ingredienser. Dessutom behövs större variation när grönsakerna ska ersätta köttet. Räknat med ett uppsving för kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och sjögräs som dulse. Svamp i alla olika former kommer vi också att se mer av.
– Svamp är definitivt en ingrediens för 2020. Flera saker driver det. Svamp är bra att ersätta köttet med och har massa hälsosamma egenskaper. Hemakedjan i Shanghai har ett enormt utbud av svamp som inte vi har, konstaterar Wallander.
Convenience. Maten ska vara bärbar och kunna ätas på språng utan serveringsmaterial. Ett smart sätt är då att rulla maten, som i England med Shepards Pie, i Frankrike med O’Taco och i Sverige med pizza. Gagnar även retail eftersom det inte kräver sittplatser till alla.
Nya smaker. Den stora smaktrenden är asiatiskt, men på nya sätt. Det kan vara japansk curry, kinesiska bings (pannkaka) eller filippinska Jollibees friterade kyckling med spagetti och tomatsås.
– Den stora smaktrenden är ”nytt”, något som vi inte åt i går, något att instragramma om. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det asiatiska köket, säger Lennart Wallander.