23948sdkhjf

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

"Det handlar om en sänkning genomgående över hela sortimentet", säger Patrik Levin, vd på Coop Vardagshandel.

Ända sedan Coop i maj kommunicerade att de köper upp samtliga av Nettos drygt 160 butiker i Sverige har en knäckfråga fråga legat och gnagt i branschen. Hur tänker Coop hantera prisbilden när de köpt upp en lågprisaktör som Netto?

Kedjan har talat om att ställa om butikerna till Coop men att samtidigt behålla Nettos låga priser. Men vad betyder det mer konkret? Hur många artiklar ska prissänkas och hur mycket?

Sedan de första tre pilotbutikerna öppnade i Malmö, Falkenberg och Sollentuna i fredags har frågan åtminstone klarnat en aning. Enligt Patrik Levin handlar det inte om att dela upp butiken i billiga och ordinarie priser utan snarare en övergripande prissänkning.

Vi säger inte att vi är billigast på marknaden men eftersom vi har tillgång till Nettos data har vi jämfört Coops och Nettos prisbilder och sedan lagt oss på en nivå som vi anser lever upp till vårt motto ”Lågt pris varje dag”, säger Patrik Levin till Fri Köpenskap.

Coop har inte möjlighet att sälja Nettos emv-produkter så sortimentet är inte särskilt likt. Ungefär 100 bästsäljare av Nettos knappt 2 000 produkter återfinns i Coops pilotbutiker samtidigt som man fyllt på med en lång rad av Coops egna produkter. Totalt ungefär 6 000 produkter ryms nu i sortimentet och 30-35 procent utgörs av Coops emv, vilket enligt Patrik Levin nästan är en fördubbling mot en motsvarande Coop-butik.

Förhoppningen är att prisbilden ska vara attraktiv nog att behålla de tidigare Netto-kunderna samtidigt som man fyller på med fler.

Nu är vi fortfarande i en pilotfas men det finns en stilla förhoppning om att öka omsättningen, konstaterar Patrik Levin.

Coop Vardagshandels vd Patrik Levin om priserna i Coops "Netto"-piloter.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.145