23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln växer snabbast på nätet

Den svenska e-handeln fortsätter, inte oväntat, att växa även under det andra kvartalet 2019, det framgår av den senaste e-barometern från Postnord. Den här gången växte branschen som helhet med 13 procent i jämförelse med året innan. Även antalet människor som handlat online den senaste månaden ökade till rekordsiffran 70 procent.

Liksom framgått i tidigare e-barometrar är det dagligvaruhandeln som ökar allra mest, den här gången med hela 24 procent. Dagligvaruhandeln är dock i jämförelse med flera andra branscher i undersökningen inte lika mogen. Av de som handlat online hade hela 40 procent handlat kläder eller skor på nätet, men endast 12 procent hade handlat livsmedel, vilket var samma andel som Q2 2018.

Dagligvaruhandelns ökning är helt klart störst men cirka 3 procentenheter förklaras av stigande matpriser. I rapporten framgår även att kundernas genomsnittliga förväntan på leveranstid ligger på 2,9 dagar och att antalet beställningar som levereras inom en vardag ligger på 29 procent.

Den absoluta majoriteten (64 procent) av varorna skickas fortfarande ut och hämtas upp på ett utlämningsställe, vilket också är vad 38 procent av de tillfrågade föredrog. Samtidigt ökar efterfrågan på hemleveranser av olika slag.

Dagligvarukunderna var näst efter de som handlade skönhet och hälsoprodukter de som fick mest valmöjligheter vid köp online, 66 procent fick välja leveransalternativ. Samtidigt var dessa kunder till 90 procent nöjda med sin leverans, vilket var något över totalsnittet på 87 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094